Blogg 1/4: Tanker før Vintertokt

Hei, og velkommen til mitt første blogg innlegg! Jeg står foran en spennende utfordring med yrkespraksis i biologi, noe som egentlig var en ganske spontan beslutning som jeg trur kommer til å bli kjempespennende. Tidligere hadde jeg ikke mye kjennskap til faget, men da jeg fikk muligheten til å delta i et vintertokt til Svalbard, virket det som en unik sjanse som ikke kunne gås glipp av.

Jeg heter Eli, er 22 år gammel, og befinner meg nå på siste året av bachelorstudiet i biologi. Min kjærlighet for naturen, spesielt vann og hav, har alltid vært til stede. Jeg har alltid elsket å være i naturen helt siden jeg var liten. Har vært mye ute med pappa på sjøen og fisket og tur i fjellene. Jeg har vokst opp på Fitjar som er omringet av flott natur. Etter videregående skole tilbrakte jeg et år på folkehøgskolen i Kristiansand, der jeg hadde et år mye ute i naturen, og tilbrakte mye tid utendørs og på sjøen. Sist sommer hadde jeg sommerjobb hos Erko settefisk der jeg var med å gjøre daglige oppgaver som fôring av fiskeyngel, overvåking av vannkvalitet, renhold av kar og utstyr, samt bidra til generelt vedlikehold.

Jeg og to andre bachelor studenter skal reise opp til Svalbard og gå om bord på forsking fartøyet Kronprins Håkon. Der skal vi være med å jobbe med kartlegging av bunn fisk (torsk og hyse) i havet rundt Svalbard. Kronprins Håkon er en av verdens mest avanserte forskningsbåter, spesialisert for operasjoner i islagte farvann. Jeg har aldri vært på en slik båt før så kjenner at jeg gleder meg til å oppleve hvordan det er å jobbe om bord.

Vintertoktet i Barentshavet har som mål å undersøke mengde, utbredelse og vekst av fisk som torsk, hyse, blåkveite og uer. De måler også fangstvekten av dypvannsreker og snøkrabbe, og tar prøver fra torskenes mager for å studere kostholdet deres. Disse undersøkelsene pågår fra januar til mars, og to forskningsskip deltar i arbeidet. Resultatene blir brukt av ICES for å bedre forstå tilstanden til bunnfiskene i Barentshavet.

Som jeg nærmer meg starten på dette spennende vintertoktet, kjenner jeg en blanding av nervøsitet og spenning boble inni meg. Jeg gleder meg til å lære mye nytt, men tror det kommer til å være en bratt læringskurve. Selv om jeg vet at vintertoktet vil by på utfordringer som kaldt vær og lange dager på sjøen, er jeg likevel full av spenning og forventning. Jeg har aldri vært med på slik arbeid før, men er klar for å lære. Er veldig spent på veien videre og gleder meg til å ta dere med!