BLOGG 1/4: VINTERTOKT PÅ SVALBARD

Hei!

Velkommen til mitt først blogginnlegg. Mitt navn er Kristina, og jeg er en 23 år gammel jente som for øyeblikket går siste året på bachelor i Biologi. Jeg har lært utrolig mye disse årene på UiB, de har vært utfordrerne, morsomme og utrolig givende, nå ser jeg frem til å ta faget BIO298 og få oppleve praksis i biologi. Gjennom disse blogginnleggene skal jeg gi dere et unikt innblikk i min reise til Svalbard på vintertokt i to uker sammen med Havforskningsinstituttet. Hav og natur har vært en stor del av livet mitt, og jeg har alltid elsket å være utendørs. Barndommen har vært fylt av båtturer, fisking, krabbefisking og turer på land. Jeg elsker å oppleve nye ting og utfordre meg selv, så når jeg fikk muligheten til å være med på dette så jeg på dette som en enestående opplevelse jeg ikke kunne si nei til. Sammen med 2 andre bachelorstudenter og en masterstudent skal vi reise opp til Svalbard og gjennomføre vår praksis på fartøyet Kronprins Haakon. Vi skal reise vest og delvis nord for Svalbard og toktet har som hovedmål å gjennomføre en årlig bestandskartlegging av torsk og hyse i Barentshavet i perioden januar-mars.

Mine tanker om praksis og læring i aktivitet er at jeg syntes det er en utrolig bra læringsform. Det gir en unik mulighet til å kombinere teori og praksis. Praktisk erfaring, syntes jeg, er avgjørende for en bedre forståelse av faget. Det er i feltet man virkelig lærer hvordan teorien anvendes og tilpasses den faktiske virkeligheten. Personlig er jeg veldig glad i praktisk arbeid og lærer utrolig mye av det.

Forventningene til praksis og vintertokt er blandet. Først og fremst forventer jeg å lære mye nytt. Jeg forventer å ha det gøy, vokse som person og eventuelt skape kontakter innenfor havforskning. Jeg håper også å få brukt litt av tidligere kunnskap fra fag jeg har tatt på bacheloren. Eventuelle fag og bakgrunn jeg har som jeg tror jeg kan få bruk for er at jeg har en bakgrunn i disseksjon av fisk, har hatt flere fag med lab og jeg har hatt relevante fisk og havbruks-fag som fiskeernæring og innføring i havbruk. Jeg forventer også at det blir tøft og utfordrerne, og at det kommer til å ta litt tid før jeg er trygg i arbeidsoppgavene mine. Jeg kjenner på litt nervøsitet i forhold til at alt er ukjent, men også en liten nervøsitet i sammenheng med krav til meg selv, da jeg har lyst til å gjøre en god jobb og være en ressurs for de andre ansatte.

Nå er det ikke mange dager til vi reiser og jeg sitter her med sommerfugler i magen, jeg er selvfølgelig litt nervøs men mest spent. Dette blir et eventyr! Gleder meg til å dele opp og nedturer her. Vi snakkes.

Kristina