BLOGG 2/4: Vintertokt = det søte liv til sjøs

Hei! Velkommen til mitt andre blogginnlegg! Nå er jeg godt i gang med min praksis på skipet Kronprins Haakon sammen med Havforskningsinstituttet, og har omtrent jobbet 50 timer. Vi ankom Svalbard etter litt snøkaos og kansellerte fly, og gikk ombord i båten og satte ut på sjø. Første inntrykket mitt når jeg gikk ombord på båten var en stor, og veldig fin. Det er gode fasiliteter inne på båten med treningsrom, TV-stue og badstu. Vi fikk tildelt hver vår lugar, fikk en liten omvisning og en sikkerhetsgjennomgang før vi gikk på vårt første skift. Vi fikk en brutal start med vakt fra 20:00 til 04:00 etter en lang dag med reising! Men det gikk faktisk overraskende fint.

Hjemmet vårt de neste to ukene!

Mine skift dette toktet er fra 12:00 – 16:00, og fra 20:00 –  04:00. Vi er to studenter som jobber sammen med to ansatte fra havforskningsinstituttet på en lab ombord på skipet. Her tar vi imot fisk fra bunntrål som mannskapet på dekk tråler opp for oss. Fisken blir fraktet inn på labben der vi først sorterer etter art, og deretter gjør forskjellige prøver på de forskjellige artene vi får opp. Vi får opp masse forskjellige arter fisk, men også andre marine dyr som blekksprut, krepsdyr og maneter. Det er skikkelig spennende å se hva vi får i hver fangst. Hovedfokuset på dette toktet er torsk og hyse, så vi gjør naturlig litt flere prøver på disse fiskene. Prøvene vi gjør er å måle lengde og vekt på fangst, tar ut otolitt for å aldersbestemme, bestemme kjønn og gjøre en genetikk prøve. Vi jobber som sagt på en lab som har to deler, en våt lab og en tørr lab. På våtlaben er der vi får inn fisken og gjør alle prøvene, mens på tørrlaben er der vi legger inn dataene, det er også en sofa her der vi gjør et pust i bakken mellom slagene og følger med på tidspunkt på neste trål.

Våtlab

Her sitter vi å følger med på oppdateringer om trålene.

Her sitter vi å følger med på oppdateringer om trålingen

De første vaktene var preget av en bratt læringskurve. Det var mye å lære på kort tid, men de ansatte som jobber med oss er utrolig tålmodige og flinke å lære bort, så vi har vært ekstremt heldig der. Vi fikk jobbe selvstendig ganske raskt i prosessen, noe som gjorde at vi raskt fikk grepet på de ulike oppgavene og fungerte raskt som en ressurs for de andre ansatte. Noe som var det jeg håpet på.

Studenten jeg jobber med, Eli, som gjør prøver på torsk.

Jeg savner sollys:)

Det jeg har lært til nå er flere nye artsnavn, har lært hvordan man tar ut otolitt på forskjellig fisk og hvordan bestemme kjønnet på blant annet torsk og hyse. Jeg har også lært å bruke systemer som brukes når vi registrerer fiskens lengde, vekt og på enkelte arter registrerer vi fiskens kjønn, stadium, gonadevekt og levervekt. Jeg har også lært at man lærer ekstremt fort ved å prøve å gjøre ting selv, stille spørsmål og lytte til de man jobber med. Jeg syntes det er utrolig mye gøy å lære og trives på båten, jeg trives også veldig med de ansatte jeg jobber med. Vi har det veldig gøy sammen med god stemning på labben. Nå kjenner jeg at jeg gleder meg til fortsettelsen! Vi snakkes.

Vi fikk håkjerring! Utrolig gøy.