Tusen takk for meg, NIBIO!

Hei igjen! Dette er mitt siste blogginnlegg.

Jeg er nå ferdig med min praksistid sammen med NIBIO. Jeg hadde min siste felt dag som en dagstur til Lofthus slik at jeg fikk muligheten til å se over de første limfellene jeg satt ut i starten av min praksis periode. Overvåking av barkbiller var en av mine hovedoppgaver, så det var veldig fint å få være med på å undersøke hvordan barkbillepoluasjonen varierer fra frukthage til frukthage nå mot slutten av min praksisperiode. Jeg kan så langt si at populasjonen av barkbiller varierer veldig, og det er veldig spennende å kunne se dem på nært hold, spesielt når de ellers foretrekker å være gjemt under barken.

Her er bilde av en rød limfelle som fanger barkbiller. Under limfellen plasseres det en flaske med alkohol som tiltrekker seg billene.

Igjennom min praksisplass hos NIBIO har jeg fått muligheten til å prøve ut mange forskjellige ferdigheter, både av typen vi har fått en smakebit på gjennom studiet, men også helt nye. Jeg har fått testet ut forskjellige felt teknikker, samt fått være litt med på planleggingssiden i tillegg til å få brukt en del lupe i lab. Jeg har fått muligheten til å jobbe en del selvstendig og jeg fikk muligheten til å jobbe etter den ordinære arbeidstiden, noe som ga meg mye fleksibilitet til å nå timene mine. Det å få litt ansvar for egne oppgaver har hjulpet med å ta eierskap til de oppgavene og prosjektene jeg ble satt til å gjøre, noe som var en fin erfaring.

I løpet av min praksis tid har jeg fått hilst på utrolig mange kjekke mennesker som har de samme interessene som det jeg har og som trives godt med sin jobb innen biologi relaterte yrker. Det er veldig motiverende å få oppleve hvordan arbeidslivet er og at det ikke lenger føles så langt mellom universitetet og arbeidslivet. Det å knytte bånd med institutter som ikke kun er under universitetet gir en ny synsvinkel på hvordan arbeidslivet kan være strukturert.

Jeg er veldig takknemlig for muligheten til å få jobbe sammen med alle de dyktige menneskene på NIBIO, og jeg er spesielt takknemlig for at jeg fikk en så god praksisvert som gjorde at jeg følte meg velkommen fra første sekund. NIBIO er en arbeidsplass jeg er sikker på at mange biologer drømmer om, og om jeg er heldig, så er det kanskje her jeg ender opp en dag.

Tusen takk for meg!