Siste Blogginnlegg (4/4) – Havforskningsinstituttet

Hei, Harald her. Nå har jeg jobbet på Havforskningsinstituttet i 150 timer. Etter forrige blogg hadde jeg nesten fullført datasettene for de siste artene av interesse, og i denne perioden har tiden gått på å klargjøre en fullrapport for dette temaet. Jeg la til en art til, torsk, som hadde delvis blitt gjort tidligere, men ikke hele tidsperioden, og ikke i samme format.

Tidligere studenter har deltatt i dette prosjektet ved siden av egne hovedoppgaver, mens for meg har dette vært primær jobben. Et lignende prosjekt ble gjort om reker i 2022, kalt: «Historic Landings of Nothern Shrimp (Pandalus borealis) in Norway». Denne fullrapporten vil bli fremstilt av praksisvert, basert på grafene som er blitt laget for hver art, og med beskrivelser av usikkerhetene i hver.

I tillegg har jeg fått hjulpet til med andre prosjekter:

Et prosjekt jeg har deltatt i har vært forberedelse til et torske-tokt der de skal prøve å måle populasjonen av torsk som er 1 år og yngre. Jeg pakket klart åle ruser og trollgarn, og sjekket om de var brukbare eller for revnede. Selve prosjektet kommer til å skje i sommer, så jeg har flere muligheter til å hjelpe til med flere forberedelser senere. Jeg fortsatte senere med forberedelsen av dette prosjektet, hvor jeg fikk møte kapteinen som skal utføre prosjektet.

Et annet prosjekt jeg hjalp til i var på labben med et eksperiment for å studere rømt oppdretts torsk. Her var jobben min å skrive ned den målte lengden av fisken, plukke ut otolittene med pinsett, etter at hodet ble kuttet. Det ble samtidig tatt genprøver fra gjellene.

Jeg hjalp også med å formatere moderne årsstatistikk for alle fangstdata mellom 2010 – 2022. Dette var originalt i separate filer, og krevde såpass mye minne at jeg sendte filen med minnebrikke, og ikke med Epost. Vi ser av figuren til høyre at de totale norske landete fangster i perioden har ligget mellom 2 og 2,5 millioner fisk og skalldyr.

Opplevelsene mine i løpet av denne perioden er noe jeg ikke vil glemme, og oversteg mine forventinger. Nesten helt fra første møte viste de ansatte interesse for meg, og diskuterte fremtidige muligheter. Jeg ble av og til overasket over hvor spontant planer kunne endre seg, men det var mer positivt, enn negativt.

Jeg har lært mye om hvordan fiskeri og vedlikehold av fisk blir gjort og diskutert. Min kunnskap om hvordan Excel virker har forbedret seg drastisk, og jeg har fått en fornyet mestringsfølelse av å jobbe med monotont arbeid, som jeg i en skolekontekst ikke hadde klart. Min interesse for å bli biolog er ikke svekket, og Havforskningsinstituttet virker interessert i at jeg kan fortsette  med å delta i å hjelpe med prosjekter etter valgfaget. Jeg fikk til og med en avskjedsgave etter siste arbeidsdag.