150 timer hos NORCE 4/4

Hei igjen, jeg er nå ferdig med min tid i praksis hos LFI og har fullført 150 timer med praksisarbeid.

Siden sist har jeg vært med på mer smoltarbeid, vært med ut på et oppdrettsanlegg hvor vi tok gjelle- og vannprøver og  fått være med på en barneskole og undervist om dyreliv i fjordene våre og livssyklusen til laksen. Utrolig spennende og få prøve hvordan det er å undervise også!

Praksistiden min har absolut svart til forventningene mine og det har gitt meg så mye lærdom. Jeg hadde forventninger om at jeg skulle lære mye nytt men aldri i den skalaen det har vært. Jeg kom inn i LFI som en svamp klar for å fylles med kunnskap. Det å få være med på så mange forskjellige prosjekter sammen med så mange forskjellige mennesker har lært meg mye om hvordan en framtid som biolog kan se ut. Hvordan det er på en arbeidsplass og hvilke ulike oppgaver som kreves på en arbeidsplass er også ting jeg har lært. På en arbeidsplass som LFI kreves det at man er fleksibel og mye av feltarbeidet er avhengig av fint vær. Jeg har lært hvor vanskelig det kan være å planlegge feltarbeid og ofte når vi dro ut i felt skjedde det mye uventet og det var ofte vi var ferdig lenge før eller mye senere enn det som var planlagt. Gjennom min tid hos LFI har jeg fått et godt innblikk i hvordan en jobb som biolog kan se ut. Men siden vi har for det meste vært med på feltarbeid har vi kanskje ikke fått et like godt innblikk i hvordan en realistisk arbeidssituasjon hos LFI ser ut. De fleste dagene blir brukt på kontoret med en kombinasjon med feltarbeid når det trengs, så en gjennomgang av hva annet de gjør kunne vært relevant for oss også.

Etter min tid hos LFI har jeg blitt mer motivert til å bli ferdig med å studere så jeg kan hoppe i arbeidslivet. Jeg har funnet ut at jeg trives best ute i felt og at jeg ikke er så glad i å være på lab. En jobb hos LFI i framtiden hadde passet meg perfekt og jeg gleder meg til å begynne jobblivet! De gjør en utrolig viktig jobb og jeg håper jeg kan jobbe med noe like viktig når jeg er ferdig som student.

About Mathilde Oddekalv

Hei, jeg heter Mathilde og går mitt siste år på min bachelor i biologi her på Universitetet i Bergen. Jeg har en stor lidenskap for natur og miljø og ønsker å bidra til å finne måter å bevare natur og miljø best mulig.