Blogginnlegg 1/4 med NIBIO!

Blogginnlegg 1/4

Hei! Mitt navn er Julie Helene og jeg er en biologistudent på sisteåret av en bachelor som stortrives med studie.  Dette semesteret er jeg en av de heldige som får være med i et svært interaktivt fag som kalles BIO298. Dette er et fag som sender biologistudenter som meg ut på eventyr, slik at vi kan få en smakebit på hvordan det er å ha bakgrunn i biologi når en er ute i arbeidslivet. Gjennom mine 4 blogginnlegg vil dere bli bedre kjent med meg og få muligheten til å følge min utvikling gjennom dette semesteret.

Med praksisplass hos NIBIO er jeg så heldig at jeg får muligheten til å oppleve hvordan det er å være biolog ute i arbeidslivet! I gjennom prosjektet skadegjørere i frukttrær får jeg muligheten til å kartlegge hvordan skadegjørere påvirker kvalitet og kvantitet av avlinger i frukthager.

Igjennom min praksisplass skal jeg trolig både innhente slike skadegjørere, samt analysere disse for å finne ut hva som kryper, hopper og flyger rundt i de forskjellige frukthagene. Dette passer utmerket for meg da jeg er spesielt interessert i alt som har med planter å gjøre. Hos NIBIO forventer jeg å møte likesinnede mennesker som er like glad i alt som vokser og gror som det jeg er og som jeg kan dele mine tanker og ideer med. Etter det første møtet med min veileder fikk jeg inntrykk av at jeg kommer til å møte en hel gjeng med utrolig kjekke mennesker som jeg kan lære utrolig mye av. Jeg forventer å få en haug med spennende og innholdsrike dager hvor jeg får anvendt en del av den kunnskapen jeg har opparbeidet gjennom studiet. Jeg kommer til å være på til sammen 4 felt uker spredt utover vår og tidlig sommer. Frukthagene jeg skal undersøke befinner seg i Vestlands smørøye, nemlig Hardanger som passer veldig fint da jeg ikke vet om noen plass som er flottere og mer tiltrekkende enn en blomstrende Hardanger på en vakker sommerdag. NIBIO har sin egen forskningsstasjon i Lofthus, så jeg antar at mesteparten av tiden i praksis vil være enten ute i feltene i nærområdet eller i forskningsstasjonens egne laber.

Jeg gleder meg utrolig mye til å begi meg ut på eventyr sammen med NIBIO og med litt flaks har jeg oppdaget interesser i helt nye felt som kan ta meg videre på eventyr!