Blogginnlegg 2: Bioregion institute

Hei igjen

Velkommen til mitt andre blogginnlegg. Jeg har jobbet litt over 50 timer og har vært med på mye forskjellig som del av min praksisplass hos Bioregion Institute. Det er et forskningslaboratorium som har blitt grunnlagt av designere som fokuserer på miljøet og det å kunne gi avfall/restmaterialer ny verdi. De bruker restmaterialer til å utvikle nye produkter.

Jeg hadde avtalt møte med Bioregion etter at jeg fikk tildelt praksisplass her og deretter hadde vi et introduksjonsmøte hvor grunnleggende ting som dager, tid og prosjekter kom på plass. Min første ordentlige dag her gikk ut på å bli kjent med stedet, menneskene som jobber her og litt om de ulike prosjektene som de holder på med. Arbeidsoppgavene mine har variert mellom å gjøre undersøkelser på ulike typer utstyr og lese vitenskapelige artikler om de ulike materialene som vi skal bruke i noen av prosjektene. Jeg har lest mye om viskosimeter, hvilke som er best, om de forskjellige typene, prisen og hvor man kan kjøpe det.

Har også vært litt på lab hvor vi prøvde oss frem med materialene, noe som var spennende. De har også fått 3D-printer her ganske nylig, så jeg har vært med å se på når de prøver å printe ut materiale med den. Bioregion Institute inviterer også til et arrangement hver gang det er fullmåne, hvor ulike bedrifter som Kystskogbruket eller enkeltpersoner som kunstneren Kåre Aleksander Grundvåg presenterer arbeidet sitt, noe som jeg synes var veldig spennende.

Her tester vi 3D printer

Jeg har så langt lært om hvordan være kreativ med materiale, ulike typer utstyr som man har på lab og hvordan det virker og til slutt mye om lagarbeid, siden vi jobber med designere og arkitekter som er med på prosjektet. Man får gjennom tverrfaglig lagarbeid høre nye ideer, noe som man som biolog kanskje ikke ville tenkt på.

Neste innlegg kommer ikke om altfor lenge, siden jeg jobber en del og snart har jobbet 100 timer. Vi ses snart igjen!

Holder på med å utforske de ulike materialene som vi bruker