Blogginnlegg (1/4) – Andrea starter hos NIVA!

Velkommen til det første blogginnlegget fra meg i praksis hos NIVA!

Meg og familiehunden vår på skitur på Hafjell i vinter!

Jeg heter Andrea, er 22 år gammel og kommer fra Hamar. Jeg er nå på mitt siste semester på bachelorprogrammet i biologi ved UiB. Jeg har vokst opp i en aktiv familie som elsker å være ute i naturen, og gjennom oppveksten har vi alltid vært ute på turer, både på med og uten ski på beina.

Jeg har også vokst opp med familiebåt og seilet store deler av sommerferiene. Dette har også bidratt til min økende interesse for livet i havet. Etter videregående begynte jeg på folkehøyskole på Karmøy hvor jeg gikk to sports- og friluftslivlinjer – en på land og en på vann :). Jeg har alltid vært interessert i biologi og friluftsliv, men kanskje mer spesielt i marin biologi.

Meg på topptur til Gullfjellet i vinter:)

Etter dette året fant jeg ut at jeg ville til kysten når jeg skulle begynne å studere – og Bergen er virkelig den fineste byen når det er sol! Da jeg begynte på min bachelorgrad føltes alt veldig overveldende og jeg ble usikker på om dette var riktig studie for meg likevel. Heldigvis tok det ikke lang tid før jeg skjønte at biologi aldri er ensformig og alt har en sammenheng, noe som er veldig kult og interessant å få kunnskap om.

Studiet har frem til nå bestått av mye teori, noe lab og et feltkurs. I forrige semester (5. semester), hadde vi to frie valgemner hvor jeg valgte to emner innen marinbiologi og havbruk. I siste semester av bachelorgraden (6. semester), har vi tre valgemner, hvor BIO298 (Yrkespraksis i biologi) er ett av de jeg har valgt. Jeg lærer best av å gjøre ting i praksis, og teori blir lettere å forstå når jeg ser sammenhengen mellom det og hvordan jeg skal bruke den. Derfor tror jeg dette valgemnet blir helt supert!

Meg på båttur med familien til Nordkoster i sommer!

Meg og broren min på Bjørn West-marsjen 2022.

Gjennom emnet BIO298 har jeg fått praksisplass hos NIVA – Norsk institutt for vannforskning. Niva har flere kontorer over hele landet, og her i Bergen finnes NIVA Region Vest. Dette tror jeg blir en gylden mulighet for å se om jeg synes en jobb innenfor akvakultur og marinbiologi blir interessant og spennende. Jeg ser frem til å få et innblikk i hvordan en jobb som biolog kan være og tror at gjennom denne praksisen hos NIVA vil jeg få masse ny kunnskap som vil være nyttig.

Gjennom denne bloggen skal jeg prøve å inspirere andre til å ville ta praksis innenfor biologi, eller kanskje bare skape en ny interesse og nysgjerrighet for biologi. Dette er det første av fire blogginnlegg jeg skal legge ut her. Det andre innlegget vil komme etter ca. 50 timer i praksis, så etter ca. 100 timer og til slutt vil det siste komme etter jeg er ferdig i praksis.

Gleder meg til å fortelle dere alt om praksisoppholdet mitt!:)