Thomas er klar for NIVA! (1/4)

Hei! Thomas Bondevik her. En 23 år gammel fyr fra Bergen som i de siste årene har opplevd en personlig renessanse innenfor biologi og stadig kultiverer denne fascinasjonen på nye måter. Det å sitte bak skolebenken og lese pensum synes jeg er helt supert, da jeg også finner interesse i det noen folk vil anse som uinteressant. Men, det kan jo selvsagt bli for mye av det gode, derfor har jeg valgt BIO298 som et av mine valgfag dette semesteret. Jeg er på mitt 3. år på bachelorgraden og fullfører dermed graden i år! Jeg tenkte at en gradvis overgang til livet etter utdanning var en god idé. Tviler jeg på det? Neppe.

Meg på preikestolen!

Jeg har blitt utplassert i NIVA – Norsk institutt for vannforskning, sammen med én annen student. Vi har snakket med mange av de ansatte der, og de virker som en flink gjeng – det tror jeg man må være om man jobber i «Norges viktigste miljøforskningsinstitutt for vannfaglige spørsmål». Men først og fremst er de svært hyggelige! Uttalelsen ovenfor er hentet fra nettsiden deres (https://www.niva.no/om-niva) og hinter om nivået av kompetansen jeg kommer til å bli presentert for. Med min nybakte kompetanse håper jeg at jeg forhåpentligvis kan bidra med noe annet enn å løpe frem og tilbake til kaffemaskinen – holder dere oppdatert på den. Jeg tøyser selvsagt; bergenseren i meg.

Jeg ønsker å bli en marinbiolog. Havet er fett. Det er mystisk for oss mennesker – vi vet svært lite sammenlignet med det vi vet om land. Likevel er 2/3 av planeten dekket med blått, og da snakker vi bare om overflaten. Havet har enorme krefter, og kan forklare så mye av det vi ser på land; fra geologiske fenomener til forflytning av næringsstoffer og regulering av klima. Det er en grunn til at hele verden går amok når vi finner litt frossent vann på mars. Vann er jo nødvendig for liv, i hvert fall slik vi kjenner det.

Yrkespraksis hos NIVA, Thomas som digger marinbiologi. Det kunne ikke passet bedre. De har lovet fulle dager i felt, noe som er litt nytt for meg, og hjelp med forskjellige prosjekter, merking og forbereding av utstyrspakker, til og med labarbeid. Dette blir bra.