Praksis på VilVite; Blogginnlegg 2

Hei, og velkommen til mitt andre blogginnlegg!

Til nå har jeg fått vært med på litt av hvert på VilVite. I løpet av de første dagene fikk jeg en grundig omvisning både i utstillingen og rundt om på resten av bygget og jeg har etter hvert blitt introdusert for så å si alle de hyggelige menneskene som jobber her. VilVite har pusset opp under korona, så det gjenstod dermed en del arbeid i å få alt utstyr på rett plass, dermed gikk de første dagene til organisering og omrokkering av utstyr. Jeg har også vært vert i utstillingen, hvor en svarer på spørsmål fra gjester, rydder i utstillingen og sørger for at de besøkende får en spennende, unik og lærerik opplevelse.

Det første opplegget jeg fikk være med på var Kreativt Klimaverksted, et læringsprogram for ungdomsskoleelever. Dette er et opplegg som utfordrer elevene med å komme med løsninger på ulike klimaproblemer, som de har lært mer om på andre museer. De fikk da utdelt et klimaproblem som de skulle løse med en oppfinnelse som de fikk bygget modellen av, og i den forbindelse øve på å være nytenkende og løsningsorientert. I dette programmet var jeg da formidler og deltok senere i evaluering av programmet i forbindelse med oppdateringer som skal gjøres til neste gang det settes opp.

Jeg har også vært med på Fallskjermverksted og Lys i hus. På fallskjermverkstedet lærer 1-2.klassinger om luft og luftmotstand. I læringsprogrammet lys i hus lærer 5-7.klassinger om elektriske krefter og parallellkoblinger, de får koble ledninger og lyspærer til koblingsbrett og dermed legge inn lys i tak og vegger på små hus.

De siste dagene har det stort sett gått i planlegging av oppsett til et læringsprogram for barneskoleelever som heter Jordlabb. Her skal elevene få lære om hvilke roller dyrene under jorden har, hvorfor de er viktige og hvordan de påvirker resten av naturen. Elevene skal få studere meitemark og andre insekter under lupe og kjenne på ulike typer jord. Jeg skal derfor ut å samle jordprøver på ulike punkter i Bergen, og skal bruke store deler av påsken til å grave frem meitemark. Jeg skal også lage tegninger av meitemarkens anatomi, og en tekst om Meitemark til nettsiden vilvite.no/mer hvor det publiseres ulike fakta tekster, eksperimenter, spill og lignende for de som vil utforske mer.

Så langt har jeg altså fått enda mer erfaring med formidling til ulike aldersgrupper en det jeg hadde fra før gjennom jobb på skole. Jeg har fått en god oppfriskning i temaer som både meitemark, naturens kretsløp, og miljøutfordringer. Fremover skal jeg i hovedsak produsere tekster og videoer til VilVites nettside, og delta som formidler på læringsprogrammet Jordlabb. Jeg ser skikkelig fram til dette og gleder meg til neste oppdatering her på denne bloggen!

Klemz

Sina Marie