Blogginnlegg (1/4) – Havforskningsinstituttet

Velkommen til mitt første blogginnlegg! Jeg heter Maiken, er 22 år gammel og kommer fra Harstad. På fritiden liker jeg å bruke tiden sammen med venner, spille håndball og trene. Høsten 2020 flyttet jeg fra hjembyen min til Bergen for å starte på en bachelor i biologi ved Universitetet i Bergen. Tiden har flydd forbi og jeg er nå på mitt fjerde og siste semester. Så lenge jeg kan huske har jeg vært interessert i biologi, og veldig nysgjerrig på dyreliv og naturen rundt meg. I Nord-Norge er jeg vokst opp med å være på havet og i fjæra, noe som har gjort meg ekstra interessert i marin biologi.

Studiet har til nå bestått av mye teori, men også litt lab og feltkurs. I forbindelse med emnet BIO102 var jeg en del av en liten gruppe studenter som fikk være med på ett av HI sine skip (Kristine Bonnevie), noe som var en utrolig spennende og lærerik opplevelse. Siste semester av bachelorgraden har vi tre valgemner, hvor BIO298 – Yrkespraksis i biologi er ett av de jeg har valgt. Jeg mener selv at jeg lærer best av å gjøre ting i praksis, og tenker at BIO298 er en gylden mulighet for meg da praksis ikke er en obligatorisk del av graden vår.

Gjennom BIO298 har jeg fått praksisplass på MAREANO ved Havforskningsinstituttet hvor jeg skal jobbe til sammen 150 timer frem til sommeren. MAREANO er et nasjonalt og tverrfaglig program for kartlegging av havbunnen i norske havområder, og er et viktig verktøy for blant annet beslutninger knyttet til forvaltning. Jeg ser veldig frem til å få et innblikk i hvordan en jobb som biolog kan være, og å lære av personer med mye kunnskap innenfor faget. Målet med denne bloggen er at dere skal få følge med på hva jeg gjør i praksisoppholdet mitt. Dette er det første av fire blogginnlegg jeg skal dele her; ett før praksis, det andre etter 50 timer, det tredje etter 100 timer og det siste etter jeg er ferdig i praksis. Gleder meg til å fortelle dere mer! 🙂

Meg og familiehunden vår på båttur i sommer