Før praksis hos Statsforvalteren (1/4)

Hei!

Jeg heter Eline og går første året på master i biologi. Jeg har alltid latt meg fascinere av naturen og alt som finnes i den. Siden jeg var liten har jeg vært interessert i landskap, planter, vær og klima, men fikk ikke øynene opp for faget biologi før jeg var voksen og godt i gang med et annet studie. Etter hvert bestemte jeg meg for å følge denne interessen og bytte studieretning, et valg jeg er kjempefornøyd med! Å studere biologi, med all den variasjon det har medført har vært utrolig kjekt. Jeg trives spesielt i felt, noe jeg håper å få gjøre mer av i fremtiden. Nå er jeg blitt 28 år og ivrig etter å snart komme ut i arbeidslivet etter mange år med studier. Derfor tenkte jeg at det kunne være fint å lære mer om hva en biolog kan arbeide med utenfor universitet, og BIO298 gir en super mulighet til dette.  Jeg har erfaring med at man lærer veldig mye gjennom praksis og tilegner seg ferdigheter man ikke kan lære i forelesningssalen.

Fra før har jeg hatt sommerjobb i felt for UiB, hvor jeg var med å ta karbonfluks-målinger i ulike fjellområder på Vestlandet (bildet er fra Ulvehaugen, et sted mellom Lærdal og Hemsedal). Jeg har også gjort en del labarbeid knyttet til dette forskningsprosjektet hvor jeg har sortert biomasse.

I det siste har jeg blitt nysgjerrig på hvordan forskning og ny kunnskap om naturen når fram til politikere og andre beslutningstakere, og hvordan denne kunnskapen brukes i praksis. Naturforvaltning er et felt jeg virkelig vil lære mer om.

Dette semesteret har jeg vært så heldig å få en praksisplass i miljø- og klimaavdelingen hos Statsforvaltaren i Vestland, hvor jeg skal arbeide 150 timer frem til sommeren. Jeg gleder meg veldig til å se mer av hva de holder på med der og til å få litt arbeidserfaring. Praksisperioden skal dokumenteres gjennom de neste tre blogginnleggene her, så det er bare å følge med.