Praksis hos NINA (1/4)

Hei, og velkommen til mitt første blogginnlegg! Mitt navn er Helena Seim Akse og jeg er 24 år fra Bergen. Jeg begynte bachelorgraden min i biologi Høsten 2020 og går nå mitt siste semester.

Jeg har alltid hatt en interesse for dyr og natur, da spesielt livet i og nært vannet. Jeg har vokst opp med hytte ved havet og båtlivet som fulgte med, så havet har alltid fascinert meg. Jeg har gått Naturbruk på Stend Videregående Skole og har vært på Folkehøyskole i Kristiansand hvor jeg gikk linjen Dyr og Natur, så interessen min for dyr og natur har alltid vært veldig stor og noe jeg vet jeg ønsker å jobbe med. Foreløpig er jeg ganske sikker på at jeg videre etter bachelor ønsker å ta master i marinbiologi eller havbruksbiologi, men det er så mange interessante retninger innenfor biologi så det blir spennende å se hva jeg ender opp med.

Gjennom studie har jeg fått litt erfaring med å jobbe på laboratoriet og i felt, men så langt har jeg ikke hatt muligheten til å bruke biologiferdighetene mine utenom en studiesituasjon. Jeg har hørt masse positivt om emnet BIO298 – Yrkespraksis i biologi og det er flere som har anbefalt dette emnet sterkt. Dette har gjort at jeg ønsket å ta det selv. Jeg håper at dette kan gi meg et innblikk i hvordan det er å jobbe som biolog og få litt erfaring i arbeidslivet. Jeg var heldig og fikk ønske mitt oppfylt med praksisplass hos NINA. Jeg gleder meg til å få oppleve hvordan biologer jobber i realiteten og dette emnet gir meg en gylden mulighet til å se hvordan arbeidsdagen faktisk kan være. Det blir også spennende å se hvordan denne praksisen kan komme til å påvirke mine interesser og hvilke valg jeg tar videre etter bacheloren.

Gjennom denne bloggen skal jeg fortelle om praksisen min hos NINA, hva jeg opplever og hvilke erfaringer jeg får fra denne perioden. Jeg skal få være med på et forskningsprosjekt på oter, mink og sjøfugl. Hvor det blir kartlagt hvordan oterens tilbakekomst til den norske kysten påvirker bestanden av mink og sjøfugl. Jeg tror dette blir et utrolig spennende prosjekt og ser veldig frem til å starte.