Blogginnlegg (1/4) – NORCE

Hei, og velkommen til mitt første blogginnlegg!

Jeg heter Rikke, er 25 år gammel og kommer fra Bergen. Jeg går første året på Master i Havbruksbiologi ved UIB, og trives godt. Mye av grunnen til at jeg valgte å starte på biologistudiet var min interesse for naturen og alt liv som finnes der.  Det ble i løpet av min Bachelor i Biologi mye digital undervisning og lite lab- og feltarbeid, som følge av korona-pandemien. Jeg ønsker dermed å tilegne meg praksiserfaring som kan være relevant for arbeidslivet, samt finne ut hva jeg liker å holde på med. Med bakgrunn i dette, samt at forrige semester inneholdt utelukkende teoretiske fag ønsket jeg et emne med fokus på praktisk arbeid.  Jeg søkte derfor på  emnet BIO298 – Yrkespraksis i biologi.

Jeg har gjennom BIO298 vært så heldig å få praksisplass hos laboratorium for og innlandsfiske (LFI) ved forskningsinstituttet NORCE. LFI er en gruppe av biologer som driver med blant annet forskning, overvåking og utredninger innen ferskvannsøkologi.  Jeg tror at en praksisplass hos NORCE vil være svært spennende og relevant, da jeg kan få muligheten til å utøve noe av teorien jeg har lært i praksis.

Gjennom denne bloggen skal jeg ta dere med på hvordan det er å være i praksis hos NORCE. Målet er at dere som lesere skal få et innblikk i hvordan praksisperioden min er og forhåpentligvis inspirere dere til å benytte dere av muligheten for praksis innenfor biologi. I løpet av våren vil det komme totalt fire blogginnlegg fra meg.