Blogginnlegg (1/4) – Havforskingsinstituttet

Hei, mitt navn er Harald. Jeg er på mitt siste semester i biologi bachelor , og har fått på praksisplass på Havforskingsinstituttet.
Dette er min første blogg i BIO298, og gjennom denne praksisperioden skal jeg publisere til sammen fire.

Jeg er 25 år gammel og kommer fra Ålesund, noe som overasker de fleste på grunn av dialekten min. Jeg flyttet til Bergen høst 2020,
så de første semestrene ble jeg godt kjent med hybel-leiligheten. Jeg har ikke mye erfaring i arbeidslivet,
annet en liten periode på en dyrebutikk, hvilket var en av motivene mine for søke til dette valgfaget.

Helt siden jeg sluttet på ungdomsskole har jeg ønsket å være marin biolog. Jeg søkte meg opp på en eksperimentell ny forsker linje
da jeg gikk på videregående, og tok dykker sertifikat til 18 års gave. Senere har jeg oppgradert denne til Deep-dive sertifisering.

I mitt forrige semester, Høst 2022, tok jeg BIO299 Forskerpraksis i biologi, der jeg var med på et prosjekt med UiB forskingsgruppen Fjord og kystøkologi. Her fikk jeg erfaring i datainnføring, hvilket jeg kommer til å viderearbeide på i BIO298.
I BIO299 skrev jeg også en blogg, så denne egenskapen vil jeg også kunne forbedre underveis i arbeidspraksis.
Denne bloggen kan finnes på BIO299 – Høst 2022, med tittelen «The value of jellyfish».

Av denne grunn var jeg veldig interessert i muligheten for å jobbe på Havforskningsinstituttet. Det var to prosjekter tilgjengelig,
så tre i kullet skal jobbe der dette semesteret. De to andre er i et annet prosjekt, mens jeg skal jobbe sammen med Fiskeridynamikk.
Der skal jeg jobbe med digitalisering av fiskeridata. Med den erfaringen jeg fikk på BIO299 føler jeg dette vil passer meg helt perfekt.

Jeg gleder meg til å oppleve hvordan arbeidskulturen når man jobber på et forskingsinstitutt,
og fram til mange interessante samtaler med de ansatte.