Blogginnlegg 1 – Ocean Tunicell

Hei! Mitt navn er Kristine, og dette er mitt første av fire blogginnlegg som skal publiseres her. Jeg er nå på mitt siste semester av en bachelor i molekylærbiologi, og denne våren er jeg så heldig å få være i arbeidspraksis hos Ocean Tunicell.

I første omgang tenker jeg å fortelle litt om meg selv. Jeg er 24 år gammel og kommer fra trivelige Trøndelag, nærmere sagt Trondheim. Når jeg ikke er på universitetet liker jeg å stå på ski, spesielt randonee syns jeg er veldig spennende. I tillegg liker jeg å buldre, gå tur i mark og fjell, og være sosial med venner.

Jeg er heldig som har et verv som studentkontakt i Tekna, hvor jeg dette året også har fått æren av å være leder. Jeg flyttet til Bergen fra Trondheim høsten 2020, og den første halvdelen av bachelorgraden min ble veldig påvirket av korona-pandemien. I Tekna har jeg virkelig funnet en veldig god og fin gjeng med studenter fra flere forskjellige studieretninger, noe som har utvidet vennekretsen og nettverket mitt betraktelig. Det fine med vervet i Tekna er at det er både faglig og sosialt, og man lærer masse av å arrangere diverse kurs og arrangementer for studentmedlemmene. I tillegg får vi dra på samlinger hvor vi møter studentkontakter fra de forskjellige studiestedene rundt om i landet.

Da jeg fant ut at jeg hadde muligheten til på søke yrkespraksis i biologi ble jeg veldig glad! Jeg har lengtet etter litt mer arbeidsrelevant erfaring i tillegg til arbeidet vi får utføre på lab. I tillegg var jeg så heldig å bli tildelt bedriften som var førstevalget mitt; Ocean Tunicell. Jeg syns havbruksnæringen er veldig spennende, og tror at en bærekraftig utnyttelse av havressursene er mye av framtiden i bekjempelsen av klimautfordringene. Kort fortalt bruker Ocean Tunicell tunikater fra havbunnen til å framstille et medisinsk produkt som kan brukes til rekonstruksjon av for eksempel menneskelige vev og organer.

Gjennom de kommende blogginnleggene vil jeg forsøke å gi dere et innblikk i praksishverdagen ved å dele erfaringer, opplevelser og inntrykk. Jeg har hatt et oppstartsmøte med bedriften, og fått vite at jeg skal få være med på prosessen fra høsting av tunikatene til arbeidet som gjøres på lab hvor tunikatene blir omgjort til det ferdige produktet. Jeg har skrevet under på en taushetserklæring, som gjør at jeg har taushetsplikt for hvordan biomassen av tunikatene blir produsert, men vil forsøke å fortelle om det jeg kan:-)

Jeg gleder meg til mange nye og lærerike opplevelser!