Praksis hos Universitetsmuseet (1/4)

Hei, her kommer mitt første (og litt forsinket) blogginnlegg! Jeg heter Renate Løvlund Andersen og tar bachelor i Biologi. Jeg er 23år og kommer fra originalt fra Lillehammer, men flyttet til Bergen for å studere. Nå bor jeg på Hop med samboeren og mine to fantastiske hunder. På fritiden liker jeg å spille, lese, dykke og gå tur med hundene mine.

Drømmen er å bli marin biolog, og aller helst få jobbe med haier. Interessen min stammer nok ifra faren, og bestefaren min hvor begge er ekstremt interessert i havet, båt og dykking. Bestefaren min er nemlig fra Finnmark og kommer fra en familie med sjø-samer. Hver sommer besøkte vi bestefar i Finnmark og han tok oss med ut på havet og lærte oss om sjøen, fiskene og anatomien deres. Huset hans er rett ved havet så fra kjøkkenvinduet kunne man se nisene svømme forbi og leke seg i bølgene. Dette var jo selvfølgelig helt magisk for en liten jente som kun var vandt med Mjøsa hjemme. Opp gjennom årene har ikke interessen minsket med en far som tok oss med på dykking i ulike land og lot oss oppleve hvor fantastisk verden under havet er. Med andre ord så skjønte jeg fort hva jeg ville bli når jeg ble stor.

Å kunne ha et praksisfag slik som dette i biologi syntes jeg er en fantastisk mulighet for å se hvordan en biolog jobber i realiteten og ikke bare på papiret. Som student blir det mange tunge timer med lesing bak en pult så det blir kjempegøy å få litt mer praksis. Jeg har tidligere tatt det andre praksis faget bio299 hvor fokuset er på ett forskningsprosjekt. Da jobbet jeg for Universitetsmuseet sin naturhistoriske avdeling, der jeg samarbeidet med en tysk forsker som jobber med hai tenner. Da jobbet vi spesifikt på et forskningsprosjekt om Hågjelen. Nå er jeg så heldig å fått praksis plass hos han igjen! Nå som jeg ikke er bundet til ett prosjekt får jeg muligheten jeg å jobbe med flere hai arter og prøve meg på nye oppgaver. Det blir utrolig spennende å studere alle de ulike hai artene og tilbringe mye tid på laben.

Gjennom fire blogginnlegg her kommer jeg til å dokumentere opplevelsene mine og dele erfaringene mine fra denne morsomme perioden. I min neste blogg skal jeg skrive litt mer om hva jeg har gjort i mine første uker i praksis og litt mer om hva praksisen faktisk går ut på.

Meg og hunden min Gizmo