Mitt første blogg innlegg og praksis hos NINA

Hei! Mitt navn er Tonje og jeg er en 21 år gammel student fra Bergen. Jeg går nå på mitt siste semester i en bachelorgrad i biologi og har BIO298 som et av mine valgfag.

Som biologistudent ved UiB får vi en del frihet i løpet av vår grad til å velge emner som kan brukes til spesialisering og utforskning. Jeg har oppgjennom studie fått høre masse positivt om BIO298 – yrkespraksis i biologi og dette bidro til at jeg ønsket å ta emnet selv. Jeg har også vært ganske uheldig da korona gjorde at mitt kull gikk glipp av mye praksis. Hele lab dager og flere uker i felt ble erstattet med teori og digital undervisning. Jeg så derfor på BIO298 som en mulighet til å få bruke og lære biologi gjennom praktisk arbeid og gjøre litt opp for den tapte erfaringen.

De gangene jeg har vært ute i felt eller lab i løpet av studie, har jeg merket at min interesse for biologi øker. Da jeg begynte var jeg ganske sikker på at jeg ville ta en master i marinbiologi, men ettersom jeg lærte om andre områder innen biologi var jeg mer og mer åpen for andre retninger. Jeg endte opp med å ville ta en helt annen mastergrad. Et eksempel jeg husker godt var når vi fikk være med å se på fangst og merking av fugl. Jeg håper BIO298 kan gi meg litt av den samme erfaringen. Selv om jeg ikke nødvendigvis jobber med noe jeg vet jeg liker, vil jeg gjennom praksisen bli mer engasjert for et bredere område innen biologi.

Bilde av meg som fikk holde en fugl i felt!

Jeg var svært heldig og fikk praksisplass hos Norsk institutt for naturforskning – NINA, mitt førstevalg, sammen med en annen student. Jeg har truffet praksisvertene mine, og fått høre om noen prosjekter som er aktuelle. Det ene jeg skal få være med på handler om frukttrær og pollinatorer. Dette virket som et veldig artig prosjekt, og jeg gleder meg til å ta del i det. Jeg skal også få muligheten til å bli med på et annet prosjekt som handler om fugler, men her vet jeg ikke så mye enda.

Jeg gleder meg til å få begynt med praksisen😊 Snakkes i neste blogginnlegg!