Statsforvalteren i Vestland – Miljø- og klimaavdeling!

Heihei!

Jeg heter Alessandra, en tredjeårsstudent som liker mye rart fra biologien, kunst og håndarbeid. Gjennom utdanningen har jeg fått et stort ønske om å drive med naturvern, og ble derfor veldig glad for å kunne ha min praksis hos Statsforvalteren i Vestland!!

Med en litt rocky start grunnet korona har det tatt litt lenger tid å komme seg til rette, men jeg nå har jeg kommet på plass og er klar til å legge ut mitt første blogginnlegg. 🙂

Jeg vil gjerne at praksisen skal både være en måte å få relevant yrkeserfaring på, og en mulighet til å vurdere tankene og følelsene mine rundt hva jeg planlegger å bruke utdanningen min til. Derfor vil jeg først utforske hvorfor jeg satte stasforvalteren på førsteplass og hva jeg håper å lære innen endt praksis!

Motivasjon

Som sagt er jeg mest opptatt av naturvern – jeg kan ikke skryte om spesielt gode ferdigheter innen kjemi, matte eller fysikk, men biologien synes jeg rett og slett er skikkelig gøy.

Nå som klima- og naturkrisen får stadig mer fokus har jeg som mange andre følt på en dyp bekymring. Denne bekymringen har utviklet seg til en trang til å i alle fall prøve å hjelpe, og er en stor motivasjon bak naturforvalterdrømmen min.

Jeg håper derfor på å lære hvordan forvaltning blir gjennomført i praksis hos miljøavdelingen til Statsforvalteren, og hvilken kunnskap man må tilegne seg for å kunne representere naturen på best måte. Kanskje det jeg synes er noe av det gøyeste i verden faktisk kan bidra til en litt mer håpefull framtid?

De siste månedene har jeg også begynt å føle på trangen til å si meg ferdig med skole og bevege meg videre. Det blir derfor veldig spennende å se om jeg føler det samme på slutten av semesteret, og om praksisen har en påvirkning.

Det var nok introspeksjon for dette blogginnlegget, til gjensyn!