BIO298Vår 2022 – Kristina – Havforskningsinstituttet (1/4)

Hei!

Mitt navn er Kristina Haugland. Jeg har studert marin biologi gjennom Griffith Unversity i Australia og har akkurat fullført bacheloren min. Sommeren 2021 fikk jeg sommerjobb hos Havforskningsinstituttet (HI), og jeg har jobbet hos dem siden. Jeg har hovedsakelig jobbet med sjøkreps hvor jeg har punchet sjøkrepsdata, analysert dem, laget figurer og settet det hele sammen til rapporter. Jeg fikk faktisk publisert min første rapport i November 2021, noe jeg syntes er veldig stas!

Praksisen jeg skal ha hos HI dette semesteret går ut på at jeg skal jobbe med teinefiske av reker. Reker har alltid og blir fremdeles hovedsakelig fisket ved hjelp av reketrål, men det finnes også data fra flere fiskere som fisker reker med teine, og det er altså disse dataene jeg skal få se på. Planen er å se på fangstraten (CPUE), analysere dataen fra fiskerne og gjerne sammenligne rekefangst med teiner og rekefangst med trål. Forhåpentligvis kan jeg danne meg et overblikk for om det er muligheter og verdier for å videreutvikle norsk teinefangst av reker.

Som en del av opplevelsen får jeg være med på et reketokt i en uke nede i Skagerrak, hvor vi skal fiske reker ved hjelp av bunntrål, for og deretter veie, måle og kjønnsbestemme fangsten. Jeg har lenge hatt lyst å dra på tokt, og håper på å få mer forståelse for dataen jeg skal håndtere og hele prossesen rundt hvordan dataen blir samlet inn, registrert og lagt inn i systemet før den skal analyseres videre. Jeg er også spent på å få se hvordan man jobber på tokt, ettersom jeg har utrolig lyst og jobbe som forskningstekniker i fremtiden.

Sjøkreps fra Hitra-Frøya området.Trollkrabbe Trollkreps
Bildene er fra feltarbeid med HI i Hitra-Frøya i november 2021.

Jeg tror praksisen min blir veldig spennende og lærerik. Innsamling og håndtering av data, dataanalyse og statistikk er alle viktige verktøy jeg kommer til å få bruk for videre i min utdannelse og karriere. Håper dere vil følge med videre og lese mer om min praksis hos HI!