Miljøgifter i hval, kursing og gammel fiskedata 1

Hei der!

Nå begynner det å nærme seg slutten på praksis, og det er tid for blogginnlegg nummer tre.

Siden sist har jeg deltatt på flere teams-møter og fått noe nytt praktisk arbeid. Et av møtene omhandlet blant annet miljøgifter i hval, og da spesielt hos spekkhogger. Konsekvenser av menneskelig aktivitet på arter og økosystemer er noe jeg synes er svært interessant og dette var intet unntak. Spekkhoggere er toppredatorer og spiser alt fra krepsdyr, til fisk og sel. Miljøgifter fra lavere nivå i næringskjeden vil over tid akkumuleres i spekkhoggeren. Disse miljøgiftene overføres videre fra mor til foster eller kalv gjennom morsmelken, og kan være svært skadelige. Hvis du ønsker å lære mer om dette, kan du klikke deg inn på denne: https://www.nrk.no/nordland/fant-store-mengder-miljogifter-i-spekkhogger-pa-andoya-i-nordland.-forsker-er-bekymret-1.15513667.

Foruten møter, har jeg også deltatt på et digitalt kurs. Dette kurset var i administrasjonsportalen til Dugnad for Havet. Dugnad for Havet er et initiativ fra Havforskningsinstituttet som gir publikum mulighet til å bidra med observasjoner av livet i havet. Brukere fyller ut et nettbasert skjema og merker av på digitalt kart hvor funnet var. Så laster en opp bilder, og kan stille spørsmål eller gi kommentarer til havforskerne. Her kan man både registrere og se gjennom registrerte funn: https://dugnadforhavet.no/

Som nevnt har jeg fått noe nytt praktisk arbeid. Dette har gått ut på å digitalisere gammel fiskedatahistorikk. Faktisk har jeg digitalisert data så gammel som fra 1914. I første omgang var det arten Hyse, mens nå jobber jeg med Blålange. Måten det foregår på er at jeg leter gjennom en scannet pdf av Norges offisielle statistikk for å finne tabellen med statistikk over fiske. Deretter skriver jeg inn antall tonn for hvert fylke i en Excel-fil. Heldigvis for meg, er filen allerede fylt ut med koder som lager grafer osv., så vanskelighetsgraden er ikke særlig høy. Likevel er Excel et hjelpemiddel som blir flittig brukt i arbeidslivet og det å friske opp ferdighetene fra ungdomskolen vil absolutt komme godt med.

Som sagt nærmer det seg slutten av mitt praksisopphold hos HI og neste innlegg vil være det siste fra meg. Frem til det vil jeg fortsette med flere møter og fiskedatahistorikk.

Sees da!

Passe kleint bilde utenfor et av HI sine bygg, på en av mine mange spaserturer til Nordnes. Forhåpentligvis vil jeg i nærmeste fremtiden også få se innsiden av et av byggene.