Praksis hos Havforskningsinstituttet 1

Hei!

Jeg heter Guri, er 23 år gammel, går siste semester på bachelor i biologi og skal ta BIO298 denne våren. Jeg har fått praksisplass hos HI og skal jobbe på et prosjekt om livshistorietrekk til havmus og svarthå, og gleder meg til å komme i gang! Livshistorietrekk handler om livssyklusen til en art, f.eks. hvor gammel den er når den blir kjønnsmoden, hvor mange avkom den får og overlevelsesraten til disse.

Grunnen til at jeg valgte dette faget er at jeg er litt usikker på hva jeg vil videre etter denne bacheloren. Jeg håper yrkespraksis kan åpne øynene mine til mulighetene der ute og at jeg lærer mer om hvilke oppgaver jeg trives med og ikke trives med. Et ønske jeg hadde for faget var at jeg skulle få lov å gjøre «hands on» arbeid, og ble dermed veldig fornøyd da jeg fikk vite at jeg skal få være på lab! Forventningene jeg har til dette praksisoppholdet er å få se hvordan en hverdag kan være for en ferdigutdannet biolog, og å lære litt om forskningsmetoder og så klart regner jeg med at jeg kommer til å lære en del om dyphavsfisk som er det vi skal fokusere på.

Meg på Great Barrier Reef

På bachelor i biologi har vi fått prøve oss på en del lab-arbeid og feltkurs. Dette syntes jeg, som de fleste andre, var helt topp! Jeg var heldig og fikk være med på et todagers tokt på FF Kristine Bonnevie, hvor vi blant annet fikk både havmus og svarthå i fangsten. Det var nok derfor prosjektet jeg får være med på hos HI vekket interesse hos meg.

Jeg tror dette blir et spennende semester!