Praksis hos NIVA 6

Heisann

Mitt navn er Karoline og jeg går nå på mitt siste semester på bachelorprogrammet i biologi. Da jeg begynte på min bachelorgrad var jeg virkelig ikke sikker på om det var biologi jeg ønsket å studere, men allerede etter første semester ble jeg frelst. Biologi er aldri ensformig og alt har en sammenheng, noe som er utrolig stilig å få kunnskap om. Derfor har årene på bachelor flydd avgårde, og nå står jeg igjen med valget om videre studie til høsten. Jeg valgte emnet BIO298 (yrkespraksis) i håp om å få kjenne på hvordan det er å bruke biologikunnskapene i yrkessammenheng. Jeg håper samtidig på at jeg kan få en følelse av hva jeg kan trives med senere i livet, og kanskje gjøre valget av master lettere?

Hvorfor endte jeg opp med å studere biologi? Jeg har alltid vært glad i å være i naturen, noe som kommer av at familien alltid tok oss med på fjellturer. Hva har forandret seg etter at jeg begynte på biologi? Før biologi studiet gikk jeg i naturen for å nyte den friske luften og vakker natur, slik er det fortsatt. Men hovedforskjellen nå er at jeg relaterer naturen mer oppimot det biologiske perspektivet. Jeg stiller meg spørsmål, hva gjør at denne planten har den tilpasningen den har i forholdt til omgivelsen?  Hvilken adferd har den fuglearten som kan relateres til samfunnet den lever i? Denne nysgjerrigheten har blitt en del av meg, og dermed vil den naturligvis bli med meg inn i praksisoppholdet. Dette gjør at det blir ekstra spennende å kunne tillære seg ny kunnskap, men også få ta del i hvordan kunnskapen blir til.

Jeg har fått muligheten til å ha praksisen min hos NIVA (Norges Institutt For Vannforskning). Som navnet tilsier er NIVA et svært viktig institutt når det kommer til vannrelatert forskning. De er opptatt av spørsmål som er rettet mot klima og miljø, noe som virker kjempespennende å ta del i. Jeg ser for meg at det å jobbe hos NIVA kan både bli utfordrende, men også veldig lærerikt. Utfordrende eller ei, så tror jeg at dette er en veldig nyttig mulighet jeg kommer til å ta med meg for resten av livet!

Hipp og hoi, fortsettelse følger senere i praksisoppholdet!