Blogginnlegg 1: Biopraksis i Bymiljøetaten 7

Hei, jeg er biologi student på UiB og her skal jeg fortelle litt om om praksis perioden min i Bymiljøetaten i Bergen.

Men først litt om meg ….

Ute på ‘mudflats’ på North Stradbroke Island for å samle dyr som gjemmer seg i sanden. Foto: Mathilde Setnes

Jeg heter Åse Meling Underhaug, er 21 år og kommer fra en kommune som heter Fitjar. På fritiden elsker jeg å reise rundt i verden og  gå på turer i byfjellene her i Bergen. Jeg merket helt fra tidlig alder hvor nysgjerrig jeg var på alt rundt meg, spesielt skogen og dyrene som fantes der, og begynte tidlig å lese dyrebøker og artsbestemme fuglene jeg så fra stuevinduet. Heldigvis for meg hadde jeg familie som dro meg ut på tur både på fjellturer, skogsturer og båtturer. Natur var alltid rundt meg uansett hvor jeg var, og det er jeg veldig takknemlig for, fordi det gjorde meg sikker på hva jeg skulle drive med i fremtiden; jeg skulle bli biolog. Veien mot å bli biolog  har gitt meg spennende og unike opplevelser.  Sist semester tok jeg sjansen og dro på utveksling til Australia, der fikk jeg oppleve ny spennende natur og en ny måte å se på bærekraftig utvikling og beskyttelse av biodiversitet og økosystem.

Ung biolog på tur i Fitjarøyene. Foto: Familien Underhaug

Dykking i Great Barrier reef ved Heron Island. Foto: Lene Sortland

Nå, våren 2020, er jeg på det siste semesteret på min Bachelor i biologi ved universitetet i Bergen. Det er ikke lenge igjen til arbeidslivet står for døren og jeg merker at jeg trenger litt erfaring om hva en biolog faktisk jobber med. Selv om jeg har fått mye erfaring med lab-arbeid, feltarbeid, med forsøksprosjekt og rapportskriving, mangler jeg fortsatt arbeidserfaring og det tror jeg BIO298 kan hjelpe meg med.

I regnskogen på Fraser Island. Foto: Marte Karlsen

På tur i fjellene på New Zealand. Foto: Karoline Rutle

Hvilken forventinger har jeg til å jobbe for Bymiljøetaten i Bergen? Det er veldig vanskelig å svare på, fordi jeg egentlig ikke vet så mye om viltforvaltning i en bykommune  som Bergen. Jeg håper jeg kan få komme tett innpå dyrene som finnes her i Bergen, som måkene på fisketorget eller endene i Lille lungegårdsvann, og være med på å legge til rette for at alle trives. Når det gjelder oppgaver med friluftsliv så tror jeg at det kan bli veldig hyggelig. Å bidra til naturglede høres ut som meningsfullt arbeid og jeg tror det kan bli gøy. Jeg håper i vertfall jeg kan bidra på arbeidsplassen og være med på å bevare og beskytte norsk natur.

Det blir spennende å jobbe for Bymiljøetaten i Bergen kommune, spesielt blir det interessant å arbeide med forvaltningsoppgaver. Da forvalting er et av retningene innen biologi jeg har vurdert å følge.  Jeg håper jeg får brukt kunnskap jeg har tilegnet meg på universitetet i oppgavene som skal utføres, men også få ny kunnskap.  Å jobbe for Bymiljøetaten tror jeg blir kjekt, lærerikt og (utrolig) nyttig for fremtiden min som nyutdannet biolog.