Takk for meg NIBIO!

Hei på deg!

Min siste bloggpost skal handle om forventninger, om jeg har savnet noe kunnskap under min praksis i NIBIO og tanker om det å være biolog.

Først vil jeg vise dere litt av det jeg har gjort siden sist. Innsamlingsperioden er over og innsamlet materiale må sorteres og merkes. Dette har jeg fått være med på, i NIBIO Ullensvang lokaler.

Sammenlikner honningbien, Apis slekten, med to ulike ville bier, Andrena slekten

Jeg fikk også bli med på et pollinering seminar der både birøktere, forskere og andre deltok. Det var interresant at så med forskjellige bakgrunner møttes på samme plattform, og mange interresser ble lagt på bordet.

En oppsummering av forventningene mine før praksis oppholdet i første bloggpost beskriver at jeg forventet å få et innblikk i hvordan det er å være biolog i praksis og en smakebit på virkeligheten som venter meg etter endt utdanning, altså at jeg gjennom faget BIO298 skulle få en relevant arbeidserfaring som biolog med oppgaver knyttet til biologistudiet. Jeg tenkte også at jeg kunne bli litt sikrere på hvilken retning jeg vil ta fremover, med tanke på en mastergrad i fremtiden. Og det har jeg jammen meg blitt! For dette var ikke bare gøy, men også utrolig spennende og jeg kjenner på følelsen av å ville vite mer om disse små, søte og vitale skapningene i et større perspektiv.

Under praksisen har jeg tilegnet meg et litt større helhetsbilde av forskningsprosjekter med fokus på pollinerende insekter og størst hovedvekt på metodebruk. Jeg har blitt mer bevisst på både biologiske og generelle ferdigheter fra biologi studier og ut i praksis. Jeg kan bekrefte at praksisen har gitt et klarere bilde av rollen som biolog spiller i samfunnet og at yrkesmuligheter er synliggjort. Jeg kan ikke komme på kunnskap jeg har savnet underveis, men jeg må si jeg er spent på hva resultatet fra innsamlingen vil gi kunnskap om. Jeg gleder meg derfor veldig til rapporten kommer ut, den skal leses!

Dette har vært en utrolig lærerik praksisperiode og jeg har lært mye jeg vil ta med meg videre som kommende biolog!

Tusen takk for en fantastisk BIO298 erfaring, både til NIBIO, UIB og spesielt til Bjørn Arild 🙂

-Hedda