Takk for meg!

Hei igjen!

Da er jeg helt ferdig med alle de 140 timene av praksisoppholdet, samt alle eksamener og det er offisielt sommerferie!

Da jeg begynte på praksisoppholdet hos NIVA hadde jeg helt ærlig ikke noen særlige forventninger, jeg hadde jo tross alt ingen erfaringer jeg kunne sammenligne dette med. Dette føler jeg i grunn bare er positivt egentlig, og jeg vil si at jeg er veldig fornøyd med praksisoppholdet mitt i helhet – jeg har blitt tatt veldig godt i mot av alle på NIVA, og har fått prøve meg på mange forskjellige oppgaver.

I løpet av praksistiden har jeg tilbrakt en god del timer på lab, samt pakking av beredskapskofferter, og noe på felt og rapportskriving. Det har vært veldig innsiktsfull og lærerikt å få kunne være med på en prosess der du følger et arbeid fra en feltsituasjon til skriving av rapport, og dette er kunnskap jeg definitivt skal ta med meg videre i studiene og arbeidslivet.

Dette praksisoppholdet har gjort at jeg har fått en større innsikt i hva en biolog sine oppgaver og arbeidsplasser kan være. Ikke kun gjennom mine egne erfaringer, men også gjennom de andre studentene som har tatt dette faget. Noe jeg kanskje var klar over fra før av, men er i mye større grad nå, er at det er så mange forskjellige roller og arbeidsplasser en biolog kan ha, og dette er jo selvsagt veldig oppmuntrende – at man kan ha så mye forskjellig å velge mellom.

Generelt følte jeg ikke at jeg manglet noen særlig kunnskap i forkant for å kunne gjennomføre parksisoppholdet mitt, men i ettertid tenker jeg at det hadde vært nyttig å ha hatt en litt grundigere innføring i statistikk og Excel enn det vi har hatt til nå på universitetet. Særlig om det kunne ha vært knyttet opp til biologiske relevante situasjoner.

Til slutt vil jeg takke alle på NIVA som har tatt meg godt i mot, og særlig Sondre som har tatt meg med på forskjellige ting, og forklart ting slik at det er forståelig for meg – det setter jeg pris på!

God sommer!

Ulrikke