Praksis er gøy!

Heisann!

Nå har jeg vært i praksis i nesten tre uker til sammen. Den siste tiden har jeg vært litt rundt i Bergensområdet og tatt en del vannprøver som en del av oppfølgingen av vannforskriften i Bergen kommune. Dette har vært spennende arbeid hvor jeg ikke bare har vært ute og gjort praktiske ting, men også måttet lese meg litt opp på selve vanndirektivet, vannkvalitet og grenseverdier. Resultatene skal jeg sammenfatte til en kort rapport, så da er det jo fint at rapportskriving er en del av mange av fagene jeg har hatt.

Vannprøvetaking i Bergensområdet.

Når jeg nå har vært i praksis en stund så merker jeg hvor stor forskjell det faktisk er på teoretisk og praktisk læring. Det er noe ganske annet å lese om noe enn det å faktisk gå ut og gjøre det. Når man sitter på forelesning eller på lesesalen så er alt litt fjernt og man vet stort sett akkurat hva man gjør og hva man skal lære. Slik er det ikke nødvendigvis i praksis. Her får vi praktiske oppgaver som ikke har et fasitsvar, men som må løses på det vi mener er beste mulige måte. Det at det nå er «på ordentlig», og ikke for eksempel et forsøk du gjør på laben etter en oppskrift, gjør at man tar oppgaven mer på alvor og ønsker å gjøre det skikkelig.

Man merker også at det er mye vi har lært på universitetet som ikke er relevant for akkurat denne jobben, men at det allikevel er nyttig å ha basiskunnskapen og at det er kjekt å kunne se litt sammenhenger selv om det kanskje ikke er strengt tatt nødvendig. Det er også mange oppgaver hvor jeg ikke har visst noen ting på forhånd, men da er det jo greit å vite at man ikke trenger å vite alt før man begynner å jobbe en plass. Så lenge man har grunnkunnskapen, så lærer man resten underveis.

Biologi er jo et ganske stort felt og når jeg begynte på utdanningen hadde jeg derfor ingen anelse om hvor mye forskjellig jeg kunne jobbe med som biolog. Derfor har BIO298 vært ekstra nyttig fordi jeg har både fått prøvd meg i en jobb og hørt om jobber fra andre praksisstudenter som jeg ikke engang tenkte på før jeg hadde dette faget. Det er jo veldig nyttig når jeg nå snart er ferdig med bacheloren og skal begynne å lete etter jobb!