NIBIO Praksis

Hello, Hedda her!

Jeg er biologi student i regnbyen Bergen og synes felt- og praksis arbeid er utrolig gøy! Som (na)tur entusiast og biologi student er faget bio298, som utplasserer studenter i ulike relevante arbeidsplasser i forskning, næringsliv og samfunn, en god mulighet til å utnytte timene brukt på lesesalen og endelig få ta de med ut i praksis og felt. Tidligere har jeg tatt faget bio299 med praktikant opphold i Kina knyttet til TraitTrain prosjektet. Det var både spennende og lærerikt og ga mersmak. Jeg blogget under oppholdet og nå hører dere fra meg igjen..

Faget bio298 gir meg igjen muligheten til å få et innblikk i hvordan det er å være biolog i praksis og en liten smakebit på virkeligheten som venter etter endt utdanning. Jeg har fått lov til å være med som praktikant i Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) som «forsker og leverer kunnskap om mat- og planteproduksjon, miljø, klimasmart landbruk, kart, arealbruk, genressurser, skog, ressursforvaltning og landbruksøkonomi».

Gjennom utplassering i NIBO vil jeg ikke bare få erfaring som biolog i arbeidslivet med relevante oppgaver knyttet til biologistudiet, men jeg kan også kanskje gjøre meg litt sikrere på hvilken retning jeg vil ta fremover, med tanke på en eventuell master i framtiden. Faget og samarbeidet mellom universitetet og praksis-verten tror jeg blir veldig viktig i min karriere som fremtidig biolog og dermed studie gang.

Jeg har hatt ett møte med NIBIO og fått en briefing på hva jeg kan engasjere meg i denne våren. Vi kom frem til at det blir intensivt arbeid utover sen våren og det blir sannsynligvis feltarbeid med en prosjektbeskrivelse som knyttes til pollinering i fruktdyrking med fokus på effektene av vegetasjon og plantevernmidler på pollinerende insekter. Jeg tror arbeidet blir interessant, variert, lærerikt og ikke minst utfordrende…

Jeg gleder meg!
Hedda

Vil du lese mer om NIBIO? Ta en titt her: https://www.nibio.no