Praksis hos NIBIO

Hei!

Jeg heter Sondre, er 23 år, og født og oppvokst i Bergen. Jeg går nå på mitt siste semester på bachelorstudie i biologi ved UIB, jeg og tenkte at praksisfaget BIO298 var midt i blinken for en student som ikke har alle planene om videre master klart for seg enda. Tidligere fag som jeg har hatt har gitt en del praktisk erfaring i både lab- og feltarbeid, særlig i forrige semester under mitt utvekslingsopphold på Svalbard.

Jeg har slitt litt med å se at det jeg har erfart gjennom lab- og feltarbeid kan knyttes opp mot en potensiell vanlig arbeidsdag i framtidig i yrkesliv. En ting er å få oppgaver og instruks i hånda av foreleser, en annen ting er å knytte det opp til spørsmålet «Hvorfor/I hvilken grad er det jeg gjør her relevant?». Jeg har også opplevd at både læring, motivasjon og interesse for læring øker betraktelig ved å få kunnskapen gjennom litt mer hands on læring, i motsetning til å få all læring gjennom teori.

Dette er en av hovedgrunnene til at jeg ønsket å gå ut i praksis. Nå er jeg så heldig å ha fått utplassering hos NIBIO, der jeg forventer å få et større innblikk i hvordan biologer arbeider, og i større grad hvordan arbeidet er relevant for resten samfunnet.

Nå skriver jeg det på en veldig stor og høytidelig måte at jeg liksom skal finne ut hvor relevant forskningen er, og alt jeg skal lære gjennom å ha praksisplassen min. Men i bunn og grunn så gleder jeg meg bare til å få prøve ut alt jeg har lært meg til nå og alt jeg vil lære framover, og jeg er spent på å komme ut i arbeid i det som potensielt kan være en lignende arbeidssituasjon for meg i fremtiden.

Da snakkes vi i neste blogginnlegg!