Praksis hos NIVA

Halloisen!

Mitt navn er Ulrikke, jeg er 23 år og kommer fra Oslo, men har immigrert hit til Bergen rett og slett fordi jeg syntes det regner for lite på Østlandet (neida). Jeg holder nå på med mitt sjette og siste semester i en biologibachelor. Denne våren valgte jeg å ta faget BIO298 fordi jeg syntes det hørtes ut som en super mulighet til å få et innblikk i hvordan det er å være biolog i praksis. Tidligere har jeg jo hatt fag som krever både felt og lab-arbeid, noe som absolutt har vært både nyttig og morsomt, men samtidig kanskje blir litt vanskelig å knytte til situasjoner i livet utenfor «universitetsbobla». Det blir også veldig spennende å kunne utføre teori i praksis, samt å se om teorien jeg har hatt til nå kan relateres til det jeg faktisk skal gjøre i praksis. Det virker selvfølgelig også som et stort pluss å ha noe ordentlig erfaring fra praksis før man begir seg ut i arbeidslivet.

Jeg har fått praksisplass hos NIVA – Norsk Institutt for Vannforskning, og som navnet tilsier driver de mye med forskning innenfor vannfaglige spørsmål, noe som passer meg veldig bra ettersom havet og vann er den delen av biologi som interesserer meg mest. Jeg tror praksisutplasseringen denne våren kommer til å bli veldig interessant, variert og ikke minst utfordrende! Noe som forsovet bare er bra ettersom man trenger å utfordre seg selv litt av og til.

Jeg har allerede vært i møte med NIVA og fått en omtrentlig orientering om hva jeg skal være med på denne våren, og har alt nå fått prøvd meg på litt ymse ting. Det er ikke noe tvil om at det kommer til å bli en både travel, og spennende vår!

Vi blogges!

Ulrikke