Vil gjerne vite mer

Jeg heter Linnea og går tredje året på Bachelor i Biologi. Dette semesteret skal jeg være utplassert på VilVite. Som sikkert mange andre biologistudenter har jeg til tider lengtet etter mer praktisk arbeid. Derfor var jeg overlykkelig da jeg fikk høre om BIO298.

Jeg er fra Bergen og har vært så heldig å kunne besøke VilVite både med skolen og på fritiden. VilVite er et læringssenter for alle, fylt med interaktive utstillinger og aktiviteter hvor man får teste, utforske og eksperimentere. Jeg hadde det alltid gøy når jeg var der, så å kunne komme dit for å lære mer fristet. VilVite fremsto ganske unik som praksisplass siden vi får være med på formidlingen til barn og ungdom. Aktivitetene som tilbys til alle fra barnehage til videregående er veldig variert, med temaer som verdensrommet, lys og syn, strøm, programmering, næringsstoffer og mye mer. Vi får lov til å være med på noen av disse, de mest biologirelaterte. Allerede i februar begynner vi å dissekere grisehjerter med elever fra ungdomsskolen og videregående skole for å se på hvordan hjertet og sirkulasjonssystemet fungerer.

Jeg er veldig spent, grugleder meg egentlig! Selv om det de skal få være med på er ting jeg har hatt om før, er det noe helt annet å lære det faglige videre og delta i aktivitetene. Dette blir helt nytt for meg, så jeg er spent.