Trivsel med forsknings- og teamarbeid BIO299

Hallaisen!

Mitt navn er Hannah, og jeg er lektorstudent med hovedfag i biologi og har kjemi som andre fag. Jeg er nå på mitt 6. semester på UiB og har blitt godt vandt med feltarbeid og laboratoriearbeid, men lite visste jeg for snart 1,5 år siden akkurat hvor mye jeg skulle komme til å like dette arbeidet.

Gjennom emnet BIO299-forskningsprosjekt i biologi har jeg fått en betydelig innsikt i forskningsarbeid fra start til slutt. De siste tre semestrene har jeg vært forskningsassistent på prosjektet til LandPress som studerer hvordan klima- og landbruksforandringer påvirker biologisk mangfold og naturgoder i norske kystlyngheier (https://www.uib.no/fg/eecrg/95158/landpress).

Jeg har fått oppleve hvordan det er å jobbe i forskningsteam under ledelsen av en professor ved universitetet og prosjektets samarbeidspartnere, i arbeid med prosjektets phd-kandidat Siri og masterstudentene Elisabeth og Aleksander. I alt har vi vært 5 bachelorstudenter fra UiB som har vært felt- og laboratorieassisenter i Landpress, i tillegg fikk vi et tilskudd på to internasjonale studenter våren 2018 til teamet vårt.

Arbeidsoppgavene for prosjektet har vært mange og varierte. Blant annet har vi målt traits på røsslyng, hatt mosefjerningseksperimenter, og målt ulike variabler i jorden som temperatur og nedbrytning. Det meste av arbeidet har foregått i nydelige omgivelser på Lygra i Nordhordaland, men jeg fikk også være med å gjøre feltarbeid på to av prosjektets lokaliteter i Sandnessjøen. Dette var spesielt vakkert og spennende, og innebar både overnatting, båtturer, og sightseeing.

BIO299 har vært det gøyeste og mest innsiktsfulle emnet jeg foreløpig har tatt ved universitetet. Jeg har fått lære hva et forskningsprosjekt innebærer, hva som kreves av forberedelser og planlegging, utføring og gjennomføring av metoder, dokumentering av arbeid og data, en smakebit på analysering, og ikke minst hvordan det er å arbeidet i et godt team hvor man får utfordringer og tillitt.  En stor takk til super Siri og til resten av teamet, det har vært fantastisk og få jobbe og lære med dere.

Til alle dere andre som enda ikke har tatt BIO299, det anbefales på det sterkeste. Om dere kan og får mulighet hør om det er mulig å arbeide flere studenter i team. Dette har for oss bidratt til at vi kan være med på mange ulike deler av et prosjekt og virkelig få god forståelse av forskning.