Vær, vind og røsslyng 1

Heisann!

Mitt navn er Ida, og jeg skal nå begynne på mitt siste semester før jeg kan kalle meg selv biolog. I løpet av det siste året har jeg fått være med på masse spennende i forbindelse med faget BIO299. Jeg og fire andre studenter har assistert doktorgradsstudent Siri på et prosjekt, kalt LandPress, som forsker på hvordan klima- og bruksendringer påvirker biologisk mangfold og naturgoder i norske kystlyngheier.

Oppgavene har vært veldig varierte og har foregått både på lab og ute i felt i all slags vær, og da i hovedsak på Lygra, en øy i Nordhordland. Å gjøre feltarbeid på finværsdager er helt fantastisk, enten det er måling av røsslyngtraits, nedgraving av temperaturmålere eller mosefjerning, men allikevel så er det de dagene med dårligst vær jeg husker best. De dagene hvor man må tviholde på alt av utstyr for at det ikke skal blåse av gårde eller rett og slett regne vekk. Det er de dagene det er mest spennende å være ute, og også de dagene det er best å komme inn etterpå.

Måling av røsslyngtraits en regnværsdag på Lygra.

Vi fikk også muligheten til å være med på OIKOS konferansen i Trondheim, en konferanse hvor biologer, økologer, ornitologer og en haug med andre -loger fra hele Norden treffes for å fortelle om sine prosjekter og forskningsfunn. Vi fikk i oppdrag å lage en poster om lyngbilleangrep på Lygra for så å presentere denne på konferansen, en svært lærerik prosess for fem uerfarne «biologer». Størstedelen av konferansen gikk allikevel ut på å høre andre snakke om sine prosjekter, og det å sitte i en sal med så mange erfarne forskere og professorer og faktisk kjenne igjen sammenhenger og ord fra forelesninger og vite at dette kan jo faktisk jeg bittelitt om også, det er motiverende, det!

Etter å ha vært med på BIO299 har jeg definitivt fått mersmak og jeg tviler ikke på at erfaringene og kunnskapen jeg har opparbeidet meg vil komme godt med, men viktigst av alt så har jeg lært hvor mye jeg ikke vet, og hvor fantastisk mye spennende biologien har å by på. Tusen takk til Siri som har veiledet oss og vært tålmodig nok til å la oss prøve, feile og prøve igjen, slik at også vi kan bli dyktige biologer en dag. Jeg gleder meg til å fortsette!

På Lygra for å fjerne mose.