Fullført praksis ved havforskningsinstituttet

Jeg har nå fullført mine 140 timer i praksis hos havforskningsinstituttet, og er veldig takknemlig for at jeg fikk plass i praksisfaget. Siden sist innlegg har jeg vært en tur i felten, og tastet enda flere otolitter. Dette blir da det siste blogginnlegget jeg skriver.

Jeg var med ut en dag i småbåt i sammenheng med prosjektet for å kartlegge turistfiske. Kartleggingen som gjøre i båt skjer ved at ulike inndelte områder velges ut tilfeldig. Det er rett og slett for mye totalt sjøareal til at alt kan dekkes. Med et tilfeldig utvalg av områder hvor man kontrollerer dette blir dataene man samler inn statistisk riktig. Det var ganske mye vind, og en del regn, dagen vi var ute. Dette gjorde det problematisk å nå fram til noen av områdene på utsiden av kysten som var valgt ut til kontroll. Sikkerhet må komme først.

Nå som praksisen er over sitter jeg igjen veldig fornøyd. Jeg fikk motbevist noen bekymringer jeg hadde rundt kontorarbeid, samt få et innblikk i arbeidshverdagen hos havforskningsinstituttet. Mye av det jeg har lært har vert gjennom å snakke med de ansatte. Det jeg sitter igjen med er et veldig positivt syn på framtiden min innen arbeidslivet. Det har totalt sett vært en veldig lærerik og betryggende opplevelse. Det jeg har lært har for det aller meste vært i forhold til arbeidslivet, altså ikke så spesielt mye biologisk. Jeg har gjennom faget fått erfaringer som for en student ellers ville vært meget vanskelig å oppleve. Jeg vil absolutt si at dette praksisfaget har vært verdifullt for meg som biologistudent, og vil anbefale andre biologistudenter som har muligheten til å ta faget BIO298 til å gjøre det.

Som en ekstra prikk over i’en har jeg også fått meg sommerjobb! Jeg skal arbeide noen uker i sommer med de samme kontoroppgavene som jeg har drevet med i løpet av praksisperioden. Du skjønner kanskje at jeg er meget fornøyd!

Jeg har ingen som helst erfaring med blogging fra før, og jeg må  si at dette kanskje har vært den mest utfordrende delen av faget. Jeg håper det ikke har vært helt grusomt å lese.

Tusen takk for meg!