Motivasjon til veien videre

Å ha fått være med på to tokt har vært en drøm kommet i oppfyllelse. Det er virkelig flott at det er mulig som biologistudent å få jobbe i praksis, og at folk er villig til å ha med studenter på arbeidsplassen deres. Jeg anbefaler alle som studerer biologi å ta dette faget uansett hva de møtte ønsker å jobbe med i fremtiden. Jeg setter veldig pris på den erfaringen jeg har fått. Det har vært innholdsrikt å få være med på planlegging og utførelsen av innsamling av data til store prosjekter, hvor jeg har fått jobbe med og ta i levende dyr (som etter hvert døde), prosessering av denne dataen og hva den vil bli brukt til. En erfaring som viser at ikke alt er akademisk kunnskap, men også veldig variert med en god del fysisk arbeid og registrering av data.

Etter mye sitting på rumpen i forelesningssaler og på biblioteket husker jeg nå hva som fikk meg til å velge dette studiet. En god dose frisk luft fra havet, flotte vesener, nydelig mat, fine folk og mye å lære har gitt meg mer motivasjon til å kjøre på med veien videre til å bli marinbiolog. Det har hittil vært spennende, men også skummelt å tenke på å jobbe som marinbiolog. Det er så mye nytt, uvisst og jeg har ikke klart å se for meg hvordan det vil være. Denne turen har gitt meg større innsikt i hvordan det kan bli og det har gitt meg troen på at det virkelig er mulig å nå drømmen jeg alltid har hatt. Ja, det ble litt cheezy dette, men det er sant.

En stor, stor takk til Havforskningsinstituttet, praksisverten min Katja som gjorde alt dette mulig og alle de gode menneskene jeg har fått lov til å jobbe med. Havforskningsinstituttet er en arbeidsplass jeg kunne tenke meg å komme tilbake til.

Nå krysser jeg fingrene for at jeg kommer inn på masterprogrammet i marinbiologi til høsten!