Siste blogginnlegg

Da var det på tide med det siste innlegget i denne bloggen!

Siden sist innlegg har jeg vært med på enda mer fiksing og vedlikehold av PIT-antenner, jeg har målt lengde på bunndyr og jeg har samlet informasjon om forskjellige typer flomvern som brukes i Norge.

I løpet av praksistiden har jeg fått et lite innblikk i hvordan arbeidsdagen til noen biologer er. Arbeidsoppgavene har vært veldig varierte, fra dataredigering på datamaskinen, til el-fisking i elver. Dagene kan brukes på laboratoriet eller en kan kjøre ut i feltet. Dykking i elver er ikke uvanlig, heller ikke å fikle med teknisk utstyr.

Mitt hovedmål med å ta dette emnet var arbeidserfaring. Jeg har fått en del av det, om enn veldig spesifikk erfaring. Dette er både positivt og negativt. Negativt fordi erfaringen ikke nødvendigvis er like overførbar i eventuelle framtidige jobber, positiv fordi jeg har opplevd noe ikke mange andre har! Som regel har jeg vært et par ekstra hender, en hjelper. Det er naturligvis ikke en selvfølge at en praksisstudent som jeg skal gjøre alle arbeidsoppgavene som de andre, men jeg skulle gjerne fått prøvd enda flere forskjellige arbeid i løpet av den korte tiden!

Alt i alt så er jeg en erfaring rikere, jeg har fått opplevd mye jeg ellers ikke ville opplevd og møtt noen veldig kunnskapsrike folk. Praksistiden min levde i grunn opp til de få forventningene jeg hadde før jeg startet og jeg er fornøyd. Eneste jeg tenker nå i etterkant er at det er mye kunnskap jeg gjerne skulle hatt på forhånd for å kunne yte ende mer hjelp i løpet av tiden min, men så var jeg der hovedsakelig for å lære! Jeg vil anbefale dette emnet til studenter som har 10 studiepoeng å fylle. Om en er sikker eller usikker på om biolog er retningen du vil gå, kan dette emnet gi en god pekepinn!

Takk for alle som har lest!