Takk for meg!

Marte Haave (praksisvert), meg og Ingvild i felt på Sotra

Ikke lenge siden sist, men her kommer det siste og avsluttende blogginnlegget.

Siden forrige blogginnlegg har jeg fullført mine 140 timer hos Uni Research, som betyr at praksisoppholdet mitt dessverre er over, men jeg kan heldigvis ta juleferie med god samvittighet.

Siden dette er siste innlegg så må jeg også vise at jeg ikke bare har sittet på rumpen i 140 timer foran en pc-skjerm. En kald fredag i desember fikk meg og Ingvild være med ut i felt på Sotra. I denne anledning besøkte vi ”Nightmare bay”, som er en plastvik som er blitt overvåket og ryddet av Kenneth Bruvik. Formålet med å overvåke viken er å se hvor stor tilkomsten av det marine avfallet er hver måned. Da vi kom ut der var det rundt 2 måneder siden forrige ryddig og mengden av plast som var ankommet var skremmende stor. Vi hadde ikke mulighet til å få med oss alt ettersom tilkomsten var så stor, men vi klarte å få med oss over 70 kg nytt avfall. Blant det avfallet vi fant var det mye fremmed, blant annet fra UK og Danmark. Vi fant også en fremmed art blant det marine avfallet. Arten var en «Goose barnacle» som er en type rur fra farmere strøk.

(Foto: Marte Haave) en «Goose barnacle»

Flere «Goose barnacle»

«Nightmare bay»

(Foto: Marte Haave) over 70 kg plast

Det er trist å måtte meddele at praksisoppholdet mitt er over, for dette er noe jeg absolutt har trives med. Det å gjøre en jobb med betydning er absolutt mye kjekkere enn å sitte med nesen dypt inn i lærebøkene. Mesteparten blir jo uansett glemt etter eksamen uansett. Jeg har lært mye dette halvåret og jeg har fått bekreftet flere ting. Jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke har vært så observant når det gjelder bruk av plastikk, men det er absolutt noe jeg har fått øynene opp for. Om det ikke er plast jeg kommer til å jobbe med når jeg blir eldre så vet jeg hvertfall at retningen blir innenfor havbruk eller marinbiologi.

Det har vært en veldig lærerik og en gøy opplevelse å få være med i praksis dette halvåret. Vi har jobbet mye selvstendig, men samtidig alltid fått være en del av prosjektene. Samarbeidet og kommunikasjonen mellom praksisverten har vært veldig bra og hun har inkludert oss i det meste som har skjedd.

Til dere som leser blogginnleggene her og til alle dere som har mulighet til å velge yrkespraksis så vil jeg anbefale det. Ikke bare er det lærerikt, men det er også utrolig gøy. Hva er vel bedre enn å få 10 studiepoeng uten å åpen en lesebok?

Nå venter juleferie så takk for meg bloggen!