I mål med praksis

Praksisperioden er offisielt over og det gjenstår bare å takke for seg. Dette semesteret har vært både travelt og lærerikt. Travelt fordi jeg har måtte prøve å bruke tiden min best mulig. Med to andre fag med obligatoriske innleveringer og masse forelesninger og seminarer, sier det seg selv at det var mye undervisning jeg gikk glipp av for å komme i mål med praksisen. Det har til tider vært veldig tungt. Men samtidig ville jeg ikke gått glipp av å få denne verdifulle arbeidserfaringen. Min tid hos NIVA har vært lærerik. Jeg har blitt utfordret med forskjellige oppgaver og spesielt fått testet mine praktiske egenskaper. Jeg har fått være med på både B-undersøkelser ute i oppdrettsanleggene og jobbet med prøver på laben. Med andre ord har veldig mange av oppgavene vært praktiske.

Andre ting jeg har erfart som jeg tar med meg videre, er at man som biolog må ha veldig god tålmodighet. Det ble mye ensformig jobbing med prøver på laben for min del. Noen ganger føltes det ut som om jeg aldri skulle bli ferdig. Men jeg kom i mål! Jeg vil også trekke inn at jeg har erfart at samarbeid er viktig. Spesielt på B-undersøkelsene vi var på. Disse undersøkelsene gikk veldig bra så lenge samarbeidet mellom meg og Sondre og folkene fra anlegget var bra! Det var mye som skulle gjøres på en gang, så det var viktig at alle tok tak i en oppgave om vi skulle bli ferdige før dagen var gått. Det fungerte som regel fint.

Jeg har også lært at som fattig student kan det være ganske brutalt å spise lunsj sammen med ferdigutdannede mennesker i full jobb og med ordentlig lønn

Jeg vil si takk til NIVA for at de ville ha meg der i høst, og en spesiell takk til Sondre som måtte ha meg på slep hele høsten. Sondre har lært meg mye! Jeg vil også anbefale dette emnet til alle biologistudenter som er nysgjerrige på hvordan det er å jobbe som biolog. Jeg kan også si at det har vært gøy å gjøre noe annet enn å bare ha lesefag. I mitt tilfelle har jeg vært så heldig å få bli med mye ut på sjøen. Så det har vært en veldig fin høst!

Soloppgang i Øygarden

Nå kommer endelig en etterlengtet juleferie etter tidenes skippertak til eksamen i de andre fagene. Matten og statistikken ble dessverre ganske nedprioritert en stund pga. praksis. Men det gikk heldigvis bra til slutt.

Takk for meg, bloggen!