Takk for meg! 1

Hellu!

Siden sist har det ikke skjedd så mye praksismessig, da jeg ved endt blogginnlegg nummer 3 også endte mine 140 timer på Runde Miljøsenter. Siden den gang har det for det meste gått i eksamenslesing, og juleferien er allerede (!) i morgen…

Ett av de tre fagene jeg har tatt denne høsten er marin økologi, hvor jeg har lært om ulike økosystemer og artene som lever i de. I fokus er både hvilke fysiske forhold som finnes i ulike habitat, og hva dette har å si for det biologiske mangfoldet. Mens jeg leste til eksamen merket jeg at arbeidet med sedimentprøvene på Runde har hjulpet meg mye med forståelse og å se sammenhenger. Noen ganger kan det være vanskelig å se for seg det man leser om, så det å ha arbeidet med bentosfauna, som er en stor del av pensum, har kommet godt med.

Faget har også en del fokus på forurensning, spesielt plast, og hvilke skadelige effekter dette har. Runde Miljøsenter driver som tidligere nevnt med flere prosjekter omhandlende plast og annet søppel som havner i havet. De har både utstilling på senteret, og har samarbeidsprosjekter med skoler i området for å informere og inspirere andre til å ta tak i det økende problemet. Det er inspirerende å få et innblikk i slike typer prosjekter, og jeg håper at dette vil skape et økende engasjement fra alle og enhver – inkludert meg selv. Blant annet har jeg kjøpt mikroplastvennlige vaskeposer, «Guppy friendly washing bags» (disse hindrer utslipp tusenvis av mikroplastpartikler fra hver gang du vasker eksempelvis treningstøy), og oppfordrer andre til å gjøre det samme!

Det har vært spennende å få et innblikk i hvordan det kan være å arbeide som forsker på et miljøsenter. Faget Praksis i biologi er et veldig fint, og veldig nødvendig tilbud til oss studenter, enten man blir inspirert til å jobbe videre med biologi som retning, eller skjønner at det ikke helt er din greie. Jeg vil takke Runde Miljøsenter for et fint praksisopphold, og kommer gjerne tilbake for å besøke miljøsenteret og den flotte lille plassen Runde.

Ellers håper jeg at jeg aldri trenger å ta tastaturet for mine hender i en bloggrelatert setting igjen. Takk for meg!