Ut på tur, aldri sur!

Praksisperioden nærmer seg slutten og jeg synes det er litt trist fordi praksisen har blitt den del av hverdagen min. I forrige innlegg nevnte jeg at jeg skulle bli med en lærer fra høyskolen og hennes elever for å observere når artskortene i bruk. Elevene er høyskolestudenter som skal bli barnehagelærere.

Vi gikk på tur i parken som ligger i nærheten av høyskolen. Studentene ble delt i grupper og alle gruppene fikk en bunke med artskort for trær og busker. Studentene skulle samle og identifisere artene de fant i parken. Jeg ble med en gruppe for å observere hvordan de brukte disse kortene. Etter en stund gikk vi tilbake til klasserommet, hvor de skulle artsbestemme artene de hadde funnet. De fleste hadde allerede identifisert arten ved å bruke artskortene. Studentene brukte QR koden for å komme inn på nettsiden hvor det står mye mer om artene.

Jeg tok en runde rundt i klassen og spurte hva de syntes om artskortene, om det var nyttig, noe som kunne forbedres og om dette er noe de kunne tenke seg å bruke videre. Jeg fikk mange gode tilbakemeldinger og studentene mente at det var kjekt og lærerikt. Dette hjalp meg med å få bedre innsikt i hvordan jeg skal fortsette å skrive artskortene. Det er viktig med gode, tydelige bilder og lettlest tekst. Viktigst av alt er å unngå vanskelige fagord fordi mågruppen for artskortene er barn. Læreren, Randi, gav også gode tilbakemeldinger. Hun kunne tenke seg å ha flere ulike kort. Hun nevnte at noen kollegaer er interessert i artskortene og at de også ønsker å bruke det i undervisningen.

Vi har også hatt et møte om hvordan vi skulle gjennomføre arbeide med artskortene. Der diskuterte vi hvordan lærere skal få tilgang til det, og hvordan det skal settes opp. Det ble nevnt at det var best med en nettside der lærere eventuelt kan bestemme kategorier selv. Kortene skal deles inn i kategorier som kan hjelpe læreren med å lage et opplegg. Eksempler på slike kategorier er «når kommer våren?»  eller «nedbrytere».

I det siste har jeg jobbet med Linda med å skrive artskort. Hun jobber i skolelaboratoriet i realfag og er lærer for barneskoleelever. Hun har god erfaring og vet mye om hva elevene forstår og hva som kan være forvirrende. Linda fortalte at hun hadde forelesning om plast og forsøpling. Elevene hennes hadde blitt så engasjerte at de på fritiden hadde gått og plukket plast og søppel. Det er veldig viktig å engasjere små barn i naturen, slik at de kan vokse opp med å like disse fagene.

Ellers er det alltid noe spennende som skjer her på kontoret. Jeg har lært å lage plast av melk og eddik. En metode som ble brukt tidligare til å lage knapper. Dette er en av forsøkene de gjør på kurset i bærekraft utvikling. De hadde også om alternativ matkilde, hvor SIB kantinen på høyteknologi senteret lagde insektsbuffet. Man kan tenke seg at insekter er en god matkilde,  ettersom det er miljøvennlig i tillegg til at de er rike i protein. Jeg fikk smake på insektsbuffen og SiB-kantinen gjorde en bra jobb! Det såg verre ut en det det smakte.

Til neste gang

Valentina Jewah