Hei bloggen! 2

Mitt navn er Natalie Solheim Bernales, jeg er 25 år og kommer fra Florø. Jeg har studert bachelor i biologi på universitetet i Agder og nå tar jeg noen enkelt emner på universitetet i Bergen.

(Insert awkward selfie here)

Blogg Natalie

Mitt største problem med fagfeltet biologi, er at det er relativt bredt. Dette gjør det vanskelig å finne konkrete eksempler på hva man kan jobbe som etter endt utdannelse. Derfor syntes jeg at BIO298 passet for meg, og for alle andre som har problemer med å bestemme seg, eller finne jobb etter utdannelsen. I tillegg er det ganske spennende å få erfaring i arbeidslivet, og ikke bare sitte inne og lese pensum. Jeg har alltid vært glad i dyr, og har en spesiell interesse for utrydningstruede dyrearter (spesielt pattedyr) og deres bevaring. Derfor syntes jeg bestandsestimering for hjort passet midt i blinken for meg. Da får jeg jobbet med store pattedyr, og får et innblikk i hvordan man estimerer en bestand og hvordan en lager en forvaltningsplan for en populasjon.

Jeg har ikke hatt noe arbeid innenfor biologi fra før av, utenom frivillig arbeid på en gård i Sør-Afrika som hadde mange ulike afrikanske dyrearter som bla. løver, leoparder og hyener. Jobben hadde mange ulike arbeidsoppgaver. En uke hadde vi ansvar for de små løve- og tigerungene, og da matet vi de tre ganger om dagen med melk som vi preparerte selv. Andre uken hadde vi ansvar for å sjekke innhegningene til de store løvene, i tillegg til annet vedlikeholdsarbeid rundt på gården. Andre arbeidsoppgaver kunne være å fortelle turister som kom på besøk om bevaringsarbeidet som ble gjort på gården og fakta om dyrene. Det kunne være å hjelpe til når man skulle flytte de store løvene til nye innhegninger. En enda vanskeligere oppgave var da vi måtte lære oss hvordan vi kom oss gjennom inngangsdøra, etter å ha flyttet Bart, den sure marabustorken. Når han fikk gå fritt og angripe folk som prøvde å gå forbi.

(Men egentlig ville jeg bare legge ut disse søte bildene:)

Blogg 5afrika 13Blogg 4

Mine forventninger for praksisen er at det kommer til å bli tungt! Både fysisk og psykisk. Jeg har hatt et møte med kontaktpersonen min, Maria Sjaavaag fra Grønn etat, Bergen kommune og vi skal jobbe sammen med å finne ut hvordan best å løse oppgaven. Om det blir feltarbeid ute i skogen, så betyr det masse gåing og bæring og jeg har også meget dårlig retningssans, så jeg håper jeg ikke går meg vill der ute. I tillegg er jeg ganske redd for flått, så det kommer til å føles som flått kravler over hele meg om kvelden. Men jeg tror det også kommer til å bli veldig spennende og lærerikt. Dette er noe jeg definitivt kunne ha tenkt å jobbe med etter utdannelsen, så jeg håper og tror det er noe jeg vil like å jobbe med.