Praksis hos Naturvernforbundet Hordaland

Hei!

Mitt navn er Inga Elda, jeg er 20 år og kommer fra den lille bygda Vågå i Gudbrandsdalen. Jeg flyttet til Bergen nå i august for å starte mitt liv som biologistudent, etter et friår med altfor mye reising og avslapping. Jeg har alltid vært veldig interessert i naturen rundt meg, hvordan den fungerer og henger sammen. Ettersom jeg ble eldre fikk jeg mer interesse for naturfag og etterhvert biologi på videregående. Det ble derfor veldig naturlig for meg å velge biologi videre!

I starten av semesteret var jeg veldig i tvil om jeg skulle velge dette faget i tillegg til de tre fagene jeg allerede tar, men jeg syntes det virket veldig spennende å få være litt i praksis i tillegg til all teorien vi driver med til vanlig, så da falt valget på Naturvernforbundet! Naturvernforbundet er norges eldste natur- og miljøvernorganisasjon, stiftet i 1914. Med sine 20 000 medlemmer jobber de med mange forskjellige saker innenfor miljø- og naturvern over hele landet.

Oppgavene mine hos Naturvernforbundet blir i hovedsak å planlegge «naturgledeturer» og «naturlig onsdag». Naturgledeturer er lavterskel turer for folk i alle aldre og fysisk form, som skal være med å bevisstgjøre folk på naturen som finnes rett utenfor dørstokken, samtidig som en skal finne glede i å være ute i naturen. Naturlig onsdag er arrangementer med faglig innhold, der det vil være foredrag av ulike slag som er relevante til miljø- og klimaspørsmål.

Jeg tror dette blir et veldig spennende semester, og gleder meg til å ta fatt på arbeidsoppgavene!