Mye som har skjedd siden sist!

Heihei!    logo

Nå har jeg vært utplassert i snart 3 måneder på Naturvernforbundet og har rukket å planlegge og utføre to av tre arrangementer jeg fikk ansvar for denne våren.

Naturgledetur til Smøråsfjellet
Det første arrangementet var en naturgledetur. Det var egentlig planer om å ha den til en regnskog på Fana, men det ble litt endret, og det ble en tur til Smøråsfjellet i stedet. Der var det med to kjekke, og meget spreke menn (han ene var 90 år!), fra Smøråsfjellets venner, som fortalte litt om historien om fjellet underveis. Oppmøtet fra naturvernforbundet og naturstudentene var ikke så veldig stort, det var jo første gang en slik tur ble arrangert, men siden vi samarbeidet med Bergen turlag, var det en del folk med likevel. Vi fikk til og med vervet to stykker som ville vær aktive i naturvernforbundet! Turen tok ca. 2 ½ time, og vi lærte alle mye om fjellet.
Smøråsfjellet er utrolig stort,og det er plantet masse sitkagran her. Mange ser på sitkagrana som irriterende siden den sprer seg så utrolig lett, og nesten ødelegger all biodiversitet der den står, men grana ser ikke ut til å plage noen på Smøråsfjellet.
Det som er det mest interessante med Smøråsfjellet er innsatsen til de i nærområdet, og da spesielt de som går under navnet Smøråsfjellets venner. De har nemlig vært med på å hindre utbygging av boligfelt over hele fjellet. Det er utrolig beundrende å se på det arbeidet de har lagt i alt, og at de faktisk har lykkes i å verne naturen der.
smørås

Naturlig Onsdag: Natur i litteraturen med Frode Grytten
Neste arrangement var det som kalles Naturlig Onsdag. Dette er et opplegg Naturvernforbundet har første onsdag i måneden, og denne gangen var det under temaet: Natur i litteraturen med Frode Grytten. Det var utrolig mye som skulle planlegges og ordnes her, så fikk heldigvis ganske mye hjelp. Opplegget denne kvelden var todelt. I den første delen hadde vi fått noen utrolig dyktige studenter til å komme og lese opp selvskrevne dikt som handlet om natur. Og i den andre delen leste Frode Grytten opp noen av diktene sine, samtidig som en fra skrivekunstakademiet hadde en liten samtale med han på scenen.  Det var utrolig gøy å se at så mange møtte opp denne kvelden.
frode

Strategihelg på Lygra med aktive i Naturvernforbundet
I mellom disse to arrangementene var jeg med på en helg på Lygra sammen med andre aktive i Naturvernforbundet. Det var masse som skjedde hele dagene, og siden jeg kan ekstremt lite om klima og miljø, var hodet helt stappet av masse ny informasjon etterpå. Men det var en utrolig kjekk helg, med mye sosialt. Er veldig gøy å bli kjent med så mange nye mennesker!

lygra

2015-04-17 20.10.35_copy.jpglygra

Naturgledetur: Jakten på regnskogen!
Det neste som skal skje er det jeg har planlagt lengst, nemlig tur til regnskogen! Det er bare å bli med, tror det kommer til å bli veldig moro!

2015-04-22 18.33.09