Arbeidserfaring here I come!

Hei bloggen og lesere!

Dette er det første av fire blogginnlegg som jeg skal skrive som en del av arbeidspraksisen hos Uni Research Miljø – LFI (laboratorium for ferskvannsøkologi og innlandsfiske). Praksisen er hoveddelen av faget Yrkespraksis i Biologi. Bloggskrivingen er en like ny erfaring for meg som praksisen jeg nå hiver meg uti men håper den gjør til underholdende og lærerik lesing for alle dere lesere!

Først litt om meg. Jeg er en 24 år gammel kar fra Ålesund som etter litt fram og tilbake endte opp med å studere det 5-årige profesjonsstudiet Fiskehelse hos UiB i Bergen. Jeg går nå førsteåret av studiet. Ålesund er, som Bergen, en havneby og fisk og havet har alltid vært nært og en kilde for fascinasjon.
Fiskehelse har en fast studieplan uten muligheter for valgfag, men siden jeg fra tidligere har ene faget i studieplanen måtte jeg fylle 10 studiepoeng for å få så mye av studielånet omgjort til stipend som mulig.
Gjennom fadderuken ble jeg kjent med flere av de som har studert Fiskehelse i noen år nå, og jeg ble anbefalt å ta dette emnet siden det hadde de selv gjort og de fikk mye kunnskap og erfaring som de ellers ikke ville fått på skolebenken. Dette hørtes for meg, som ikke har gjort særlig med praktisk arbeid innen biologi før, helt supert ut!

For det første tenker jeg at det å faktisk utføre praktiske øvelser og se ting «i virkeligheten» vil gjøre at jeg får mye mer ut av teorien på universitetet. For det andre vil jeg tro at det gjør at jeg lettere kan få relevante deltidsjobber ved siden av studiet og feriejobber om jeg faktisk har gjort det samme/lignende arbeid.

Fiskehelse har mye fokus på laks, og laks lever i ferskvann i elver noen perioder av livet. Jeg tror at jeg hos LFI vil være med på mye forskjellig arbeid i elver og innsjøer som er midt i blinken for meg! Jeg tror også at jeg i løpet av denne praksisperioden vil bli godt kjent med mange hyggelige og kunnskapsrike mennesker, som også muligens blir framtidige medarbeidere. Jeg tror det blir mange våte og kalde dager, men også dager der jeg syns synd på de som ikke får være ute og nyte været, naturen og den erfaringen utendørs arbeid gir. Det blir sikkert mye arbeid innendørs i laboratorier, som jeg gleder meg til å oppleve.

Nå sitter jeg bare og venter på at jeg starter samarbeidet med LFI. Bring it!