Praksis i Naturvernforbundet

Hei og velkommen til min blogg!

Mitt navn er Elise, jeg er 21 år og studerer bachelor i biologi på tredje året ved Universitetet i Bergen. Jeg har alltid syntes at naturfag og biologi har vært spennende fag på skolen, men det var ikke før det siste året på videregående skole at jeg tenkte tanken på å studere biologi. Etter hvert som interessen for disse fagene begynte å vokse, ble jeg også mer oppmerksom på hvordan alt henger sammen. Det var slik jeg jeg ble interessert i klima og miljøforurensing, og dette er noe jeg ønsker å bruke utdanningen min til.

Dette semesteret har jeg valgt å melde meg opp til emnet BIO298 – Yrkespraksis i biologi II, da jeg synes det virker veldig spennende og interessant å få muligheten til å se hva jeg kan bruke min utdanning til. I denne perioden skal jeg være praktikant i Naturvernforbundet i Hordaland, noe jeg gleder meg utrolig mye til! Det er en fantastisk mulighet å få se hvordan organisasjonen jobber mot målene sine.

Jeg har allerede vært på møte med Naturvernforbundet for å diskutere litt om naturvernforbundets arbeid, mine forventninger til praksisen, og hva som skal bli mine arbeidsoppgaver. Der fikk jeg hilse på prosjektkoordinatoren Synnøve som fortalte meg litt om hvilke prosjekter de jobbet med for tiden og generelt om Naturvernforbundet. Ut i fra samtalen/møtet vi hadde så ser det ut som at om jeg skal få være med å jobbe med noen prosjekter de har gående, være med på foredrag og muligens være med ”i felten”. Jeg håper jeg får muligheten til å være med ut på feltarbeid og se hvordan organisasjonen jobber i praksis. Feltarbeid er noe jeg har vært med på før gjennom tidligere emner i bachelorgraden og det er noe jeg synes er morsomt. Det er alltid gøy å få brukt pensumet vi lærer på forelesninger ute i praksis.

Bildet er tatt på et feltkurs på Østerbø.

Det første arrangementet jeg skal være med på er ”Naturlig onsdag”.  Naturlig onsdag er et arrangement som naturvernforbundet holder en gang i måneden hvor de diskuterer forskjellige aktuelle temaer. Temaet denne gangen er ”Må matjorda ofrast for byutviklinga?”, og jeg er veldig spent på å høre på hva de forskjellige personene har å si. Jeg synes det er kjempe flott at bystyret i Bergen oppfordrer til mindre trafikk i bykjernen, men veldig trist at de mener at det må gå på bekostning av matjord. Du kan lese mer om arrangementet her; https://naturvernforbundet.no/hordaland/aktiviteter/naturlig-onsdag-ma-matjorda-ofrast-for-byutviklinga-article37634-2709.html.

Jeg tror dette kommer til å bli en spennende og lærerik tid fremover!

Vi skrives 🙂