Biologipraksis hos Ocean TuniCell blogg 4/4

Det ble mye pipettering og miksing på laben. Nyttige ferdigheter!

Tiden på laben hos Ocean TuniCell har gått fort. Jeg har fått være med på både daglig drift, som en del av produksjonen, og jeg har fått være med på å utføre tester og små eksperimenter. Jeg har fått 3D printe med bioprinter og jobbet mye på lab. Jeg har lært mye forskjellig, blant annet om ting jeg ikke så for meg å lære noe om. Vi utførte for eksempel målinger med reometer, for å teste viskositeten til forskjellige stoffer. Reologi, som kort fortalt er kunnskapen om stoffers viskositet, var ikke noe jeg så for meg å lære om som biolog. Jeg synes likevel det var spennende og nyttig. Man kunne for eksempel teste forskjellige sammensetninger av produktet med forskjellige tilsetninger, for å matche diverse biomaterial man finner i levende organismer. Ganske nyttig dersom man lager et produkt som skal inn i kroppen, for eksempel for å erstatte organer. Jeg fikk innimellom dratt nytte av erfaringene mine fra tidligere jobber og studier, noe som var nyttig og ofte gav meg ekstra kontekst eller «knagger» å henge ny lærdom på.

Kollegaene var utrolig vennlige og villige til å dele av sin kunnskap, noe som er kjekt for en nysgjerrigper som meg. Jeg fikk mye mer laberfaring enn jeg har fått på de foregående tre årene til sammen, da det ble mer «ekte» og mer sammenhengende sammenlignet med de ofte korte og til tider hektiske labøvelsene jeg har deltatt på under studiene. Det var veldig spennende å få delta i det som føltes som ekte vitenskap, om enn på liten skala. Ofte gav ikke forsøkene de forventede resultatene, og hypoteser måtte omformuleres, eller blandingsforhold måtte endres. Jeg fikk stor respekt for det høye nivået av både kompetanse og kvalitet som kreves for å drive med cutting edge bioteknologi.

De siste timene av tiden min hos Ocean TuniCell er snart over. Det har vært spennende og lærerikt, og jeg er takknemlig for å ha fått muligheten til å ha praksis hos bedriften. Det vekket lysten i meg til å fordype meg videre i (molekylær)biologiens verden, men det vekket også et savn etter arbeidslivet og kollegaer. Så får jeg se om det blir masterstudier eller jobb på meg til høsten. Takk for meg!