Blogginnlegg 1/4 – bier med NIBIO

Hei, mitt navn er Jacob Wilhelmsen, og jeg er så heldig at jeg skal få lov til å fortelle litt om meg selv og mine erfaringer på praksis for NIBIO i disse blogginnleggene.

Jeg er en 22 år gammel biologi student som er født og oppvokst i Oslo, før jeg flyttet til Bergen i 2021 for å ta en bachelor innenfor biologi. På fritiden min er jeg svært glad i å gå fjellturer, trene og generelt møte nye folk.

Jeg har alltid likt å være i naturen, og vokste opp med å dra på masse familieturer både på fjellet og ut i annen natur. Dette utviklet seg til en fascinasjon for den naturlige verden, som ledet meg til å ta en bachelor innenfor biologi. På bacheloren var det det medisinske og muligheten til å kunne hjelpe folk,

som virkeligfanget interessen min, og som har motivert meg til å ta en mastergrad i biomedisin. Dette semesteret er mitt siste, og jeg har vært så heldig å få lov til å være med på BIO298.

BIO298 er ett valgfag hvor vi får mulighet til å jobbe på et prosjekt for ulike firmaer, noe som gir oss verdifull og relevant arbeidserfaring innenfor biologi.

Som en del av BIO298 har jeg fått praksisplass hos Norsk institutt for Bioøkonomi (NIBIO). Her skal jeg jobbe på prosjektet ViBee, som fokuserer på å tilrettelegge parker i Bergen for våre endemiske pollinatorer, med fokus på humler og villbier. Til tross for at dette er et prosjekt som dreier seg mer om økologi og pollinatorer heller enn noe innenfor biomedisin, gleder jeg meg svært mye til å være med på ett såpass viktig prosjekt, og lære mer om hva arbeid som biolog faktisk innebærer.

Jeg vet enda ikke helt hva jeg kan forvente fra prosjektet, da vi er ganske avhengige av at humlene og villbiene våkner og at våren ordentlig setter i gang. Jeg gleder meg veldig til å finne ut, og dele det med dere, også sees vi om 50 timer.