Elver byr på ulike oppgaver

Hei, igjen 😊
Da var det dags for mitt andre blogg innlegg, en god stund etter det første. Bedre sent enn aldri.
Fra sist gang så har jeg fått vært med på flere feltturer og har også fått vært med på andre aktiviteter.

For å fortsette der vi slapp fra det første blogg innlegget, så har jeg fått lov til å være med på rognplanting i Modalen. Dagen med rognplanting startet med at jeg og en student fra Østerrike skulle kjøre opp til Modalen. Dette var litt problematisk fordi studenten fra Østerrike ville kjøre, men han hadde aldri kjørt med automat gir før. Dette bød på et lite problem ettersom han kjørte med venstre foten på bremsepedalen. Etter at vi hadde kjørt 50 meter endte vi opp med å bytte på hvem som skulle være sjåfør. Da vi kom til Modalen så var det et fantastisk syn, elven i Modalen er en av de vakreste elvene jeg noensinne har sett. Det var spesielt vakkert når vi kom for da var det snø i elvekanten som smeltet i løpet av dagen. Det at det var snø i elvekanten gjorde at elven så veldig pen ut, men dessverre så var det ganske kaldt til å begynne med. Dette bedret seg utover dagen og vi endte opp med å plante ca. 300 000 egg denne dagen. Vi plantet for det meste rett i grusen, men vi plantet også noen plastbokser med rogn.
Den største lærdommen jeg tok med meg fra denne feltturen er at man ikke alltid skal stole på de man arbeider sammen med. Da vi kjørte langs veien så skulle vi av i en liten side vei der det var snø. Der fikk jeg beskjed om at det gikk helt fint å rygge inn i snøen slik at vi kunne snu/parkere. Vi fant begge to fort ut at dette var en veldig dårlig ide og vi endte opp med å sette bilen fast. Vi måtte da ned til elvebredden for å finne grus og sand som vi kunne bruke til å komme oss løs fra snøen.

Bilde av rogn som ble plantet

Et annet prosjekt som er startet i LFI Norce, er å kartlegge plast i ulike vassdrag langs hele norske kysten. Dette har både jeg og Marcus fått opplæring i. Dette skjedde ute i haukås vassdraget hvor vi fant mye plast. Dette ble gjort ved at vi noterte ned størrelse på plasten og hvor plasten sannsynligvis kom fra. Når vi gikk ned gjennom haukås vassdraget så fant vi overraskende mye plast. Jeg trodde ikke at vi skulle finne slike mengder plast og typen plast overrasket også. Det å finne 2-3 bildekk og et badekar (ja, jeg vet at et badekar ikke er plast) var veldig overraskende i en elv som på det meste ikke er mer en 5 meter bred.

Tiden etter det første blogginnlegget har vært veldig bra, folkene er veldig hyggelige og det er gøy å få være ute i naturen og lære masse samtidig. Det er bare å følge med videre på reisen min hos Norce.

Henrik