Takk for meg!

Hei igjen!

Dette blir et oppsummerende innlegg for den siste perioden med praksis i og med at det ble litt utenom det vanlige. I mars ble universitetet steng grunnet COVID-19 viruset, som også førte til en liten stopper for vår praksis i NINA. Til da hadde vi vært på laboratoriet og scoret frø i forbindelse med frøeksperimentet, men ettersom universitetet ikke var tilgjengelig lengre, ble det ikke mer laboratoriearbeid. Det ble derfor rundt to måneder med ingen arbeid. I denne perioden ble det heller gjort alternative oppgaver og litt «leking» med R.

Etterhvert åpnet UiB litt opp slik at vi kunne ta med oss litt arbeid hjem fra labben. De siste ukene har jeg fått jobbe med biomasse-sortering, som også er en del av INCLINE prosjektet. I dette prosjektet ser vi på nabo-vegetasjonen til Veronica alpina og Sibbaldia procumbens (som er artene vi har jobbet med i frøeksperimentet). Biomasse-sortering går altså utpå at man sorterer vegetasjonen i bryophytes, litter, gramionider og woody plants. Bryophytes er samlebetegnelsen for moser, graminoider er gress og woody plants er vedplanter som lyng, bregner og blomsterplanter. Litter er resten av materiale som er vissent eller ikke lar seg sortere. For hver lokalitet blir dette sortert i egne poser, som senere skal veies.

Her ser dere biomasse-sortering i prosess. Øverst til venstre er biomasse som trenger å sorteres, neste er woody plants, deretter litter, nederst til venstre er gress og til høyre for den er moser.

I og med at det ble litt færre uker i praksis enn det som var planlagt, ble det litt lite variert arbeid for oss i NINA i år. Likevel har jeg fått et innblikk av hvordan forskning foregår på flere nivå: fra transkribering av data, til innsamling av data på laboratorium. Vi skulle også egentlig i felt, men i og med at det fortsatt er snø på høyfjellet, ble det ikke til likevel. Det ble derfor annet arbeid med biomasse-sortering.

Jeg vil derfor tilslutt takke for muligheten jeg har fått til å ha praksis i biologi, noe som har vært veldig kjekt!

Tusen takk for meg NINA!